خلاصه ماشینی:
"»۱ چون پایة دین عقل است و حتی کسی هم که آموزههای دینی را یاد گرفته است، اگر بخواهد دیندار واقعی باشد، نیازمند «ادب» است.
»۲ در فرهنگ اسلامی واژة تربیت چندان بهکار برده نشده و آنچه در نظر اولیای دین برای رشد و پرورش شخصیت مؤمن مطرح بوده، «ادب» است.
اگر انسان ادب نداشته باشد، در حالیکه تمام احکام و عبادات و فضائل دینی را هم بداند، شایستة تکریم نیست، زیرا به مقدمات «ادب حضور» در پیشگاه ربالعالمین راه نیافته است.
بنابراین، مهمترین عامل زمینهساز و تأثیربخش در تشکیل ساختار شخصیت انسان که به فرایند تفکر، رفتار و اعمال، در مواجهه با خلق و خالق و رشد معنویت و دینداری واقعی منجر میشود، ادب است.
»۱۲ اگر انسان ادب نداشته باشد، در حالیکه تمام احکام و عبادات و فضائل دینی را هم بداند، شایستة تکریم نیست، زیرا به مقدمات «ادب حضور» در پیشگاه ربالعالمین راه نیافته است شـکوفـایی تـــــــــــربیت منابع ۱."