چکیده:
هدف این مقاله شناخت متغیرهای موثر بر سرانه مصرف آب و رابطه بین هر یک از این متغیرها است . این تحقیق از نوع پیمایشی است و جامعه آماری آن را شهروندان منطقه ٣ آب و فاضلاب شهر تهران (مناطق ٢ و ٥ شهرداری ) تشکیل مـی دهنـد. در فراینـد گـردآوری اطلاعـات ، ابتـدا مصرف هر یک از مشتریان از طریق اطلاعات دریافتی از اداره آب و فاضلاب مشخص و سپس از طریق مراجعه به درب منزل ٣٢٥ خانوار و پر کردن پرسشنامه پژوهشگرساخته بـه جمـع آوری اطلاعات پرداخته شـده اسـت . نتـایج نشـان مـی دهـد: بـین نگـرش بـه مصـرف بهینـه آب و مسئولیت پذیری با سرانه مصرف آب خانواده رابطه معناداری وجود دارد. به بیان دیگر، با افزایش نگرش به مصرف بهینه آب و مسئولیت پذیری ، سرانه مصرف خانواده کاهش می یابد. بـین سـایر متغیرها (اعتماد به شرکت آب و فاضلاب ، آگاهی و دانش نسبت به مصرف آب ، تبلیغات شـرکت آبفا و اعتماد نهادی ) با سرانه مصرف رابطه معناداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
نتـایج نشـان مـی دهـد: بـین نگـرش بـه مصـرف بهینـه آب و مسئولیت پذیری با سرانه مصرف آب خانواده رابطه معناداری وجود دارد.
بخش دیگری از این عوامل در حوزه زندگی اجتمـاعی و بـه عبـارت دیگـر مصـرف مرتبط با سبک زندگی تعریف می شود، برای مثال زمانی که کشاورزان در آبیاری زمین هـا از الگوهایی استفاده می کنند که موجب هدر رفت آب می شود یا رواج الگوهای نادرسـت در میان خانواده ها در استفاده از آب در زنـدگی روزانـه مـی تـوان عامـل سـبک زنـدگی و رفتارهای روزمره بر مصرف آب را به عنوان بخشی از عوامل مؤثر بر بحران آب مورد توجه و بررسی قرار داد.
همانطور که در جدول ماتریس همبستگی مشاهده می شود، نگرش بـه مصـرف بهینـه آب با ضریب همبستگی ٠/٢٠٢، مسئولیت پذیری بـا ضـریب همبسـتگی ٠/١٤١، آگـاهی و دانش نسبت به مصرف آب با ضریب همبستگی ٠/١٢٨ و تبلیغات شـرکت آبفـا بـا ضـریب همبستگی ٠/٢٨٦ با اعتماد به شرکت آب و فاضلاب رابطه معناداری وجود دارد.
مقـدار ضـریب تعیین نشان می دهد که مسئولیت پذیری ، اعتماد به شرکت آبفا و دانش شـیوه مصـرف آب ١١/٧ درصد واریانس نگرش به صرفه جویی در مصرف آب را تبیین می کنـد.
جمع بندی و نتیجه گیری یافته های این پژوهش حاکی از آن است که در مجموع ، بین نگرش به مصرف بهینـه آب و مسئولیت پذیری اجتماعی با سرانه مصرف آب رابطه معناداری وجود دارد.