چکیده:
این پژوهش در پی شناسایی و تبیین اولویت ها، محورها و کارکردهـای آموزشی ، پژوهشی و سیاست گذاری دانشگاه ها و مراکز آموزش عـالی کشـور در جهـت عملیـاتی سـازی و تحقـق سیاسـت های کلـی اقتصـاد مقاومتی است . بدین منظور پس از بررسی پیشینه نظـری و پژوهشـی ، مولفه های اصلی مورد بررسـی بـا اسـتفاده از روش تحقیـق کیفـی بـر محتوای سخنان مقام معظم رهبری در خصـوص اقتصـاد مقـاومتی در بـازه زمـانی ١٣٨٩-١٣٩٤ مـورد مداقـه و تحلیـل قـرار گرفتـه اسـت و محورهای اساسی فعالیت های مربوط به اجـرای سیاسـت های اقتصـاد مقاومتی شناسـایی شـده و سـپس پرسشـنامه تـدوین شـده بـه روش پیمایش در اختیار ٥٠ نفر از خبرگان دانشگاه ها و حوزه آموزش عـالی قرار گرفته است . نتایج این بررسی نشان داد کـه همـه عوامـل ١٦ گانـه مستخرج از بیانات مقام معظم رهبری از دید پاسخ دهندگان در فعالیـت دانشگاه ها حائز اهمیت تلقی شده و سه عامـل مفهـوم سـازی و تـرویج گفتمان ، تناسب علم با نیازهای کشور و تجاری سازی علم از بالـاترین اولویت در برنامه ریزی آموزشـی و پژوهشـی دانشـگاه ها برخـوردار است و بر این اساس پیشنهادهایی برای ایفای نقش اثربخش دانشگاه ها در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی ارائه شده است .
خلاصه ماشینی:
بدین منظور پس از بررسی پیشینه نظـری و پژوهشـی ، مؤلفه های اصلی مورد بررسـی بـا اسـتفاده از روش تحقیـق کیفـی بـر محتوای سخنان مقام معظم رهبری در خصـوص اقتصـاد مقـاومتی در بـازه زمـانی ١٣٨٩-١٣٩٤ مـورد مداقـه و تحلیـل قـرار گرفتـه اسـت و محورهای اساسی فعالیت های مربوط به اجـرای سیاسـت های اقتصـاد مقاومتی شناسـایی شـده و سـپس پرسشـنامه تـدوین شـده بـه روش پیمایش در اختیار ٥٠ نفر از خبرگان دانشگاه ها و حوزه آموزش عـالی قرار گرفته است .
نتایج این بررسی نشان داد کـه همـه عوامـل ١٦ گانـه مستخرج از بیانات مقام معظم رهبری از دید پاسخ دهندگان در فعالیـت دانشگاه ها حائز اهمیت تلقی شده و سه عامـل مفهـوم سـازی و تـرویج گفتمان ، تناسب علم با نیازهای کشور و تجاری سازی علم از بالـاترین اولویت در برنامه ریزی آموزشـی و پژوهشـی دانشـگاه ها برخـوردار است و بر این اساس پیشنهادهایی برای ایفای نقش اثربخش دانشگاه ها در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی ارائه شده است .
در مورد این مسائل علمی : یکی تکمیـل زنجیـره علـم و فناوری است ؛ یعنی این زنجیره از ایده و فکر و سپس علم و سپس فناوری و سپس تولیـد و سپس بازار را ما باید تکمیل بکنیم ، والا اگر چنانچه ما کار تحقیقاتی را کردیم ، بـه فنـاوری هم رسیدیم ، اما مثلا تولید انبوه نشد، یا بازار برایش پیش بینی نشد، این ضربه خواهد خـورد؛ همه اینها بایستی مورد توجه قرار بگیرد و این زنجیره کار علمـی ، تـا تولیـد و بـازار بایسـتی دنبال بشود (بیانات در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت (١٣٩٢)) ٢-مفهوم شناسی و ترویج گفتمان برخی محتواهای استفاده شده : قدم اول این اسـت کـه ایـن خواسـته را به صـورت یـک گفتمان پذیرفته شده دربیاوریم (بیانات در دیـدار اسـاتید دانشـگاه هـا(١٣٩٤/٤/١٣)).