چکیده:
گروتفسکی در زمینه آموزش بازیگر و هم چنین آثار نمایشی که تولید نموده، از مفاهیم کلاسیک و مدرن یوگا استفاده کرده است، مفاهیمی همچون: نمایش به مثابه فرارفتن از خویشتن، شکستن مقاومت بازیگر، فرایند نظم و هبه، پالایش روحی که منجر به تربیت بازیگر مقدس می شود، فقر و غنا که در رد تئاتر معمول و غنی از کاستی ها و پذیرش تئاتر بی چیز تبلور پیدا کرده است و تداعی های فردی که همه برگرفته از آموزه های یوگای کلاسیک و مدرن هستند مسئله اصلی در این پژوهش آن است که یرژی گروتفسکی در فرایند آموزش بازیگران خود و نیز اجرای نمایش های صحنه ای چگونه از آموزه های یوگا بهره گرفته است همچنین در این مقاله تلاش می شود به این تناقض پاسخ داده شود که چرا گروتفسکی علیرغم استفاده از یوگا از آن انتقاد کرده است؟! در نتیجه گیری مقاله این گونه آمده : با تطبیق مفاهیم یوگای کلاسیک و مدرن با نظریات گروتفسکی در زمینه بازیگری و تئاتر و همچنین بررسی جزییاتی از تناقض موجود پیرامون استفاده گروتفسکی از یوگا در بازیگری، آشکار می گردد تئاتر قالبی است که در آن بخشی از باورهای گروتفسکی درباره چگونه زیستن از دریچه ی یوگا تبلور یافته و این جمله گروتفسکی«یوگا برای بازیگر نامناسب است» تنها پوششی است که حقیقت تئاتر وی را دربرگرفته است تا از گزند آسیبهای زمانه به دور ماند.
Jerzy Grotowski، one of the activists of the twentieth century actor training، with the launch of the second experimental theater، devoted himself to the study area of theatre. Grotowski has used classical and modern concept of Yoga in the field of training actors and producing dramatic work. In this article، the concepts which stem from Grotowski’s point of view، have been classified this way: Drama as transcendence of the self، the breaking strength of theatre، the process of donation and discipline، purification of the soul that leads to training the holly actors. Individual vision which emerges from concentration Yoga، poverty and satiety in which rejecting the usual theatre full of shortcomings and accepting the poor theatre has emerged from. This article with descriptive-analysis way has attempt to demonstrate that how Grotowski in the process of training actors and also performing scene dramas has benefited from teaching Yoga. Also in this article، there is an attempt to answer this paradox why he has criticized the use Yoga. As a consequence of this study، it is said that by comparison the classical and modern Yoga with Grotowski’s opinion about acting and theatre and also studying details of existing paradox on Grotowski’s use of Yoga in acting we reach to this point that the quote “ Yoga is inappropriate for an actor ; is a coating that encompasses the reality of Gerotovski،s theater.