چکیده:
یکی از مسائل چالش برانگیز درحوزه طراحی صحنه موضوع فضا است. درقرن بیستم تئاتر باوهاوس با نگاهی نو به مساله فضا و ساختار اجرا تعاریف تازه ای را ارائه می دهد. اسکار اشلمر از پیشروان این مکتب است که با طرح نظریه و اجرای شاخص خود در نمایش «باله سه گانه» فضایی را پیش رو قرار می دهد که در ابعاد مختلف قابل پژوهش است. به نظر می رسد شناسایی «هندسه فضا» در این اجرا می تواند الهام بخش اجراهای نوین باشد. از این رو با بررسی سه حوزه در «باله سه گانه» ، به شکل مواجهه اشلمر با فضا خواهیم پرداخت. اولین بعد شناسایی فضا برای اشلمر بدن انسان است که به عنوان مدیومی جدید برای شناسایی ذات اصلی همه اشکال به شمار می رود. بدن به مثابه شکل والد که هر شکل و فرم در جهان خارج، از او زاده می شود قابل تجزیه به اشکال و احجام مختلف است. همچنین در میان بدن و دنیای پیرامون فضایی نامرئی وجود دارد که انسان به آن متصل است و او را احاطه کرده است. دومین بعد شناخت فضا «حرکت بدن » و یا اشکال است که تصویر این فضای نامرئی را تا حدودی مرئی می کند. حرکت حول محور های مختلف هویت احجام را مشخص می کند و بر اهمیت ارتباط انسان با پیرامونش تاکید می کند. در نمایش «باله سه گانه» با توجه به تنوع حرکتی وجوه مختلفی از خطوط ارتباطی اجراگر را با محیطش نشان می دهد. «صحنه و نور» سومین وجه از هندسه فضایی است که با تغییرات ساده علاوه بر تنوع بصری با اجرا و مفاهیم بنیادین آن همسو است. طراحی صحنه جزیی آمیخته با سایر ابعاد اجرا است و به طور ماهرانه ای راوی پیام اجرا است. با تمرکز بر موارد ذکر شده می توان ابعاد هندسی نمایش را مورد بررسی قرار داد.
The question of ‘space’ is among the challenging issues in scenic design. Taking a new approach to the issue of space as well as structure of the performance، the Bauhaus theater provided new definitions in the 20th century. Through proposing his theory as well as his distinctive performance in the Triadic Ballett show، Oskar Schlemmer، a pioneer of the school، introduceda space which can be studied in its different aspects. It seems that identification of the ‘geometry of space’ in this performance can be inspiring for modern performances. Therefore، the present study aims to explore the way Schlemmer treated space through investigating threeaspects of the Triadic Ballett. Considering the importance and centrality of geometry of human bodyin the artist’s ideas، the ‘geometry of body and related shapes’ is the first aspect to study. Body، as the parent shape from which all shapes and forms in the outside world are born، is decomposable into various shapes and volumes. Moreover، there is an invisible space between body and the surrounding world، to which man is attached. The second aspect to be studied for the recognition of the space is the ‘motion of body’ or shapes that makes the image of this invisible space somewhat visible. The identity of volumes is determined by motion on different axes، emphasizing on the significance of man’s communication with his surroundings. Having a variety of motions، the Triadic Ballett is indicative of different aspects of the performer’s lines of communication with his environment. The third aspect of the geometry of space involves ‘scene and light’which creates visual diversity، and،having undergone some simple changes، is in consistence with the performance and its fundamental concepts. Scenic designis a part combined with other aspects of the performance and subtly narrates the performance message. The geometrical aspects of the performance can be studied through focusing on the mentioned items.