خلاصه ماشینی:
"بررسی فرمهای فرهنگی مردم عامه در سدههای میانی و دوران رنسانس و نقش چنین اشکالی در مقاومت فرهنگی در برابر نظام سرکوبگر،رابطه میان فرهنگ عامه و ادبیات والا،رابطه میان کارناوال با زمینه تاریخی اجتماعی آن و موارد دیگری که میتوان از تحلیل درخشان او درباره رابله استخراج کرد، چشماندازهای مناسبی را برای پژوهشگران و علاقهمندان این حوزه میگشاید.
ایدئولوژی رسمی و والا در سدههای میانه که در آیینهای دینی، تشریفات فئودالی،آداب اجتماعی و امثال این موارد تجلی مییافت با ترویج ریاضتپیشگی،باور به تقدیر شوم و نقش مسلط مقولههای مسلطی چون گناه،رستگاری،رنج و همچنین سرشت خود نظام فئودالی و شکلهای سرکوب و ارعاب افراطی آنکه این ایدئولوژی به تقدیسشان میپرداخت،دور از هرگونه خنده،شادی و لذات زمینی بود و با لحنی جدی،خشک و منجمد به بیان حقایق مورد ادعای خود میپرداخت.
باختین میگوید هرگز هیچ عملی برای تنظیم و تکمیل فرآیند کار جمعی،هیچ بازیای در طول کار،هیچ استراحت یا وقفهای در کار به خودی خود به جشن بدل نشده است،بلکه برای تبدیل این پدیدهها به جشن،عنصری از عرصه دیگر زندگی روزمره یعنی عرصه ذهن و اندیشهها برمیآید تا به آنها بپیوندد.
اگرچه باختین نیز اشاره میکند که این لحظات گذرا بوده و بلافاصله پس از جشن،ستم و ارعاب ادامه پیدا میکرده و متفاوت در باب جهان و انسان میداند که در آگاهی مردم سدههای میانه تدریجا شکل گرفت و منجر به نوزایی(رنسانس)در اروپا شد.
نظریه کارناوال باختین و کاستیهای آن مطابق نظر باختین در سدههای میانه مردم از طریق کارناوال که نوعی مکان-زمان مقاومت مردمی در برابر قدرت مسلط بوده،نوعی جهانبینی غیررسمی را شکل دادهاند ک هدر دوره رنسانس توانسته است از لایههای زیرین جامعه عروج کرده و در شکلگیری جامعه جدید نقش تاثیرگذاری داشته باشد."