خلاصه ماشینی:
"در فصل نخست این کتاب که بخش مربوط به آباء کلیسا یعنی حدود سالهای 100 لی 451 میلادی را دربرمیگیرد،نویسنده نخست به توضیحی درباره اصطلاحات الهیاتی پرداخته است؛اصطاحاتی که غامض بودن آنها را یکی از مهمترین دلایل عدم اقبال پژوهشگران به رشته الهیات میداند و آنگاه با توضیح درباره آباء به ذکر عقاید مهمترین و تاثیرگذارترین الهیدانان آن دوره میپردازد.
در بخش چهارم از فصل اول نویسنده به بررسی دوره مدرن یعنی حدود سال 1750 تا عصر حاضر میپردازد و مباحثی همچون جنبش روشنگری،جنبشهای الهیاتی از هنگام جنبش روشنگری را مورد کنکاش قرار میدهد و به طرح مسائلی میپردازد که در تحولات الهیات مسیحی دوره حاضر سهیم بودهاند،اتفاقاتی نظیر رمانتیسم،مارکسیسم،مدرنیسم،نوارتدوکسی، آیین کاتولیک روم،کلیسای ارتدوکس شرق-فمینیسم،پست مدرنیسم، الهیات رهاییبخش،الهیات سیاهان،پست لیبرالیسم،آیین انجیلی، جنبشهای عید پنجاهه و کاریزمایی و نیز الهیات در کشورهای در حال توسعه.
در فصل دوم کتاب که به منابع و شیوههای مطالعه الهیات میپردازد نویسنده بحث را از تعریف کارآمدی الهیات آغاز کرده و زیر شاخههای آن نظیر الهیات نظاممند،الهیات تاریخی،الهیات شبانی،الهیات فلسفی و الهیات عرفانی را تشریح میکند و در بخش مربوط به منابع نیز از سرفصلهایی همچون کتاب مقدس،عقل،سنت و تجربه دینی با زیرمجموعههای خاص خود بهره کافی را برده است.
رابینز در هفت سخنرانی اول خود به بررسی پیشنگرشهای علم اقتصاد در متون تاریخی پرداخته و این کار را با طرح نظریاتی از ارسطو و افلاطون آغاز میکند و پس از آن نوبت به حکمای مدرسی و دیگر فیلسوفان تحتتأثیر ارسطو مانند آکویناس میرسد."