خلاصه ماشینی:
"مقاله حاضر ضمن تفکیک ادوار سهگانه حیات شگفتیساز و مقدس حضرت امام تحت عناوین عرفان،اخلاق و سیاست به طور عام به تعریف و تفسیر عرفان از نظر ایشان بهطور خاص میپردازد.
مروری بر آثار به جای مانده حضرت امام(ره)به روشنی این فرضیه را اثبات میکند که وی دروان جوانی خویش را(سالهای 1320-1300) عمدتا صرف عرفان نظری-به شممول حکمت صدرایی-کرده است.
این تقسیمبندی به خودیخود چندان عجیب نیست،هر انسانی ممکن است در برههای از زندگی خویش به یک چیز یا موضوعی گرایش باید و در مقطع دیگر به چیزی و موضوعی دیگر،اما نحوه توالی و چیدمان این گرایشها،آن هم در روزگاری که امام در آن میزیسته است،عجیب به نظر میرسد.
افزون براین،چنین کسی که تا حق حقیقت عرفان نظری و-به قول علامه اقبال در مورد خودش-تا اعماق احشا و امعای فلسفه به خصوص فلسفه صدرایی پیش رفته است،چگونه این آموزهها را که اثرات آن در تاریخ پوشیده نیست،نقطه عزیمت سیاستورزی قرار میدهد،آن هم -چنانکه گفتیم-در روزگار پیری؟(امام(ره)در سخنرانی خویش در 29 اسفند 1341 میگوید:«برای چه از تهدید اینها بترسیم؟من امسال 63 سالم تمام است."