خلاصه ماشینی:
"در این میان اتورنک،کارل یونگ،آدلر و سناندور فرنزی هرکدام به دلایلی از اطراف فروید پراکنده شدند و نوآوریهایی را در عرصه نظر و عمل در حوزه روانکاوی پدید آورند.
به نظر آنها اولین واکنش کودک به جهان،به شکل رابطه صورت میگیرد که بیشک نخستین رابطه با مادر است و همین رابطه(با مادر) مبنایی برای ارتباط با افراد و اشیای دیگر فراهم میآورد.
به همین خاطره کلاین به نزدیکی بسیاری از رفتارهای کودکان با برخی از ناهنجاریهای روانی پیمیبرد و به نظر وی باید ریشه این بیماریها را در نحوه ارتباط کودک با مادر و جهان پیرامونش جستوجو کرد.
برن بعدها در 1994 از عضویت در موسسه روانکاوی سان فرانسیسکو بر کنار شد،برن در تقسیمبندی فروید از روان مبنی بر«من»،«آن»و«ابرمن»بازنگری کرد و به جای آنها سه وضعیت برای «من»انسان قایل شد،یعنی وضعیت والد،بزرگسال و کودک.
ازاینرو روانکاوی دادوستدی اریک برن را میتوان به عنوان نظریهای در حوزه ارتباطات قلمداد کرد که شیوهای را برای تحلیل رفتارهای سازمانی،گروهی و اجتماعی به ارمغان آورده است.
اگرچه بحثهای درمانی کمابیش در مکتب لکان رایج است،اما عمده کار لکان بر چگونگی شکلگیری ناخودآگاه،صورتبندی«من»-که در این زمینه لکان از در تقابل با جریانهای مرتبط با«روانشناسی من» درآمد-ادیپیشدن و هویتیابی و نقش زبان در روانکاوی متمرکز است.
فمینیسم روانکاوانه:عنوان فمینیسم روانکاوانه را چند تن از فیلسوفان روانکاو معاصر فرانسوی که از یک سود در مکتب لکان آموزش دیده و از دیگر سوبا آری دریدا آشنا هستند،یدک میکشند، نقد دریدا به لکان مبنی بر اینکه روانکاوی به مانند روانکاوی فرویدی،نرینه محور است،سبب جهتگیری انتقادی این گروه از فمینیستها،نسبت به لکان میشود."