خلاصه ماشینی:
خطکشی به نام تیمز غلامرضا لشکربلوکی معاون دفتر دورة اول متوسطه شرکت در مطالعة تیمز این حسن را دارد که وضعیت عملکرد جهانی دانشآموزان ایرانی در درسهای ریاضیات و علوم مشخص میشود.
بهعبارت دیگر، مشخص میشود که در مقایسه با سایر کشورهای شرکتکننده در این مطالعه، ما در چه جایگاه و رتبهای قرار داریم.
مهمتر از آن، با شناسایی نقاط قوت و ضعف نظام آموزشی میتوان راهکارهای مناسب عملی و علمی برای تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف ارائه کرد.
عواملی نظیر معلم، دانشآموز، میزان توسعهیافتگی کشور، مدرسه، خانواده، ساختار نظام آموزشی و بافت فرهنگی و اجتماعی در عملکرد دانشآموزان نقش بسزایی ایفا میکنند.
برای مثال، معلمانی که برای شغل معلمی ساخته نشدهاند و از ابتدا با انگیزه و رغبت درونی به این شغل روی نیاوردهاند، ممکن است بر عملکرد دانشآموزان تأثیر منفی بگذارند و برعکس، معلمان با انگیزه، مشتاق، پرشور و دارای هنر معلمی، میتوانند بر رشد عملکرد دانشآموزان تأثیر مثبت بر جای بگذارند.
عواملی نظیر نگرش دانشآموز به موضوع درس (که اگر مثبت یا منفی باشد، به همان نسبت میتواند باعث بهبود یا کاهش عملکرد دانشآموز شود)، تمایل، انگیزه و پشتکار دانشآموز برای یادگیری و شرکت در انجام فعالیتهای گروهی، انجام تکالیف، داشتن یا نداشتن اعتمادبهنفس، سواد خواندن، درک کردن و نوشتن میتواند در عملکرد او نقش پررنگی داشته باشد.
این موضوع برمیگردد به سواد خواندن و توانایی درک مطلب و صورت مسئله.