خلاصه ماشینی:
"البته حائری تاکید میکند که گمان نمیرود که کسی انکار کند دانش ما بعد الطبیعه دانشی است که از وجود مطلق گفتوگو میکند،اما سبب اصلی اختلاف این است که آن تحلیلی که از وجود مطلق در فلسفه اسلامی به عمل آمده اصلا مورد توجه آنها واقع نشده است و همین عدم توجه به معانی تحلیلی وجود مطلق،این فاصله عمیق را میان این دو گروه فکری به وجود آورده است.
البته باید متذکر شد که مباحث فلسفی اخلاق،یعنی آنچه اصطلاحا فلسفه اخلاق نامیده میشود خودبهخود به دو بخش مجزا اما کاملا مرتبط تقسیم میشود:یکی فلسفه علم اخلاق است که معرفتی درجه دوم به شمار میرود و از مبادی تصوری و تصدیقی و روشهای علم اخلاق بحث میکند و دیگری نگاهی فلسفی به خود اخلاق است که میتوان آن را ما بعد الطبیعه اخلاق نامید و معرفتی درجه اول و معطوف به حقایق و ارزشهای اخلاقی است."