خلاصه ماشینی:
"»(معرفت و معنویت:1381،ص 176)آنچه را نصر باعنوان«مرجعیت سیاسی» و ارتباط آن با«مرجعیت معنوی»مطرح میکند،در سنت عقلانیت اسلامی میتوان با پرسش از جایگاه حکومت و فرمانروایی پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)هماهنگ دانست:«هرگز نباید فراموش کرد که سرآغاز اندیشه و تفکر دینی اسلامی،یعنی علم کلام،همین پرسش است که چهکسی بعد از پیامبر حق حکمرانی بر امت اسلام را دارد؟اگر حکومت براساس نص و تعیین است،در این صورت انتخابی در میان نیست،زیرا فرمانروا از قبل تعیین و منصوب شده است،درست همانند وضعیت پیامبر که گزینش و انتخاب در میان نیست چون خداوند خود پیامبرش را برگزیده و تعیین کرده است.
» (معرفت و معنویت:1381،ص 204) اگرچه وی معتقد است هک خداوند مهربان و عادل است و ممکن نیست نور عقل بهطور کامل در ممحاق بیفتد و این یأس و نومیدی نمیتواند فصل الختام انسان معاصر باشد7اما زنگ خطری که نصر در قرن حاضر در قلب آمریکاو در دپارتمان ادیان تطبیقی به صدا درآورده است،برای برخی از افراد دستاویزی گردیده که با حسرت و مویه،معصومیت از دست رفته سنت را با نوستالژی سوزناک به نظاره بنشینند و از به غارت رفتن متافیزیک توسط«مدرنیته شیطان صفت»دست به فغان بردارند و به مواجهه فیزیکی با دنیای مدرن و مظاهر آن بروند.
وی در تأیید باورهای خود مینویسد: «اگر جستوجوی امر قدسی که در همه این حوزههای حیات و فکر معاصر مشهود است،در چارچوبه سنت به اجرا دربیاید،میتواند به تجدد بنای حقیقت و توانبخشی انسان در پرتو آن حقیقت که در مرکز وجود او نیز جای گرفته است،منجر شود» اینگونه توانبخشی که یک تجدید حیات واقعی است،لا اقل میتواند برای آن نوع انسانی روی دهد که هنوز ندای امر قدسی در گوش وی طنینانداز است و در قلب این ندا،آن علم قدسی را میتوان یافت که از گوهر و ریشه قوه عاقلیه انفکاکناپذیر است و بنیاد سنت را تشکیل میدهد،همان علم قدسی که تحصیل آن، غایت وجودی بشر است»(معرفت و معنویت:1381،ص 248)"