خلاصه ماشینی:
"همزمان با قرن نوزدهم،الهیدانان دانشگاه پرینستون با الهام از فلسفه عرفی که خود محصول مکتب پرسبیتری اسکاتلند بود،امیدواری اندکی از خود نسبت به الهیات طبیعی نشان دادند،ولی کارل بارت که بانفوذترین الهیدان پیرو سنت اصلاحشده در قرن بیستم است،فراتر از کالون رفت و نهتنها بر عدم امکان الهیات طبیعی تاکید کرد،بلکه اصرار میورزید که در ماهیت بشری ما برای حقایق مسیحی چیزی،حتی در حد«نقطه تماس» وجود ندارد؛یعنی چیزی در ماهیت آدمی نیست که این حقایق«پاسخ»آنها باشند.
خصوصیت عصر روشنگری این بود که در این عصر اصرار داشتند هیچکس مجاز نیست درباره خدا اعتقاداتی داشته باشد،مگر اینکه آن اعتقادات را به خاطر دلایلش بپذیرد،دلایلی که از عقاید دیگر و بدون واسطه تشکیل یافتهاند و به لحاظ معرفتشناختی برای او یقینیاند، یا لا اقل از دیگر عقایدی که درباره خدا دارد یقینیترند.
خدا در افق دنیوی اگر کسی بنا دارد مفهوم فلسفه دین معاصر در سنت اصلاحشده را بهطورکامل درک کند،علاوه بر رد الهیات طبیعی و مستندگرایی،باید از نوع دومی از طرز تفکر هم آگاهی داشته باشد،یعنی با تصوری از دانش مسیحی که ویژگی جنبش نوکالونی است،بهدست آورد.
بدون شک،این آزادی که فلاسفه معاصر معتقد به سنت اصلاحشده به دنبال آنند تا عناصر نظریه معروف در مورد خدا را در پرتو کتاب مقدس و به یاری فلسفه متاخر مجددا بررسی کنند،تجلی این حقیقت است که پیشتر از آن سخن گفتیم و آن اینکه آنان بههیچروی،خود اعتقاد مسیحی را یک نظریه نمیدانند ترجمه:هادی محمودی منبع: Nicholas Wolterstorff,ááThe reformed tradition,'''' A Companion to Philosophy of Religion,ed:philip L."