خلاصه ماشینی:
"در این دوران که بهدرستی با نام مشهورترین جنبش اجتماعیاش، عصر مشروطه خوانده میشود،اکثر روشنفکران از میان طبقه اشراف و دیوانیان قاجاری برمیخاستند،با نگاهی ستایشگر و گاه شیفته به دستاوردهای علمی و فنی غرب مینگریستند و به وامگیری از نهادهای اجتماعی و سیاسی غرب و وارد کردن علم غربی به ایران -بهویژه تا آنجا که به فنون نظامی مربوط میشد-همت گماشتند.
در این دوره روشنفکران به ستایش از قهرمانانی انسانی-تختی، شریعتی،جزنی،نوابصفوی-یا اساطیری و مذهبی-کاوه،آرش، بابک،ابوذر،سلمان فارسی-پرداختند که در چارچوبی رمانتیک، دورانساز و شکلدهنده به تاریخ پنداشته میشدند،این باور از طرفی هم نخبهگرایانه بود و شکلی از آنکه با قالب شاه فرهمند کهن ایرانی پیوند داشت،توسط خود دستگاه حکومتی هم ترویج میشد.
در این مقطع تاریخی یکونیمقرنه،سه الگوی عمومی از اندیشیدن درباره هویت خود و دیگری در فضای فکری ایرانیان رواج داشته است آنها را در مقام تمثیل،با رنگهای پرچم ایران نشانه گذاری خواهم کرد: یکی از جریانهای فکری معاصر،به جریان اسلامی مربوط میشود.
این جریان در مقطع مشروطه برای مدتی کوتاه به قدرت مسلط سیاسی تبدیل شد و با وجود سرکوب شدیدی که در عصر رضاشاه بر آن اعمال شد،موقعیت خویش را در دوران گذار هم حفظ کرد.
پس از پیروزی انقلاب و از هم پاشیدن ائتلاف این سه جریان،جریان سپید هم به حاشیه رانده شد،تا آنکه بخشهایی از آن بار دیگر در پیوند با شاخه متجدد جریان سبز در قالب مردم سالاری دینی خویش را باز تعریف کرد.
دومین ویژگی مشترک این جریانها آن بود که تا پیش از عصر مدرن،در قالب جنبشهایی پردامنه(مانند نهضت تنباکو و خیزش جنگلیها)یا کمدامنه(انجمن مجازات)اشکالی از تفکر رمانتیک را در خود تولید کرده و کارآیی آن را آزموده بودند."