خلاصه ماشینی:
"از یک دیدگاه بهنسبت متفاوت و مرتبط با احساس گذر زمان(و بنابراین از نظر حیات ما انسانها)جهان ظواهر،بسان سیالهای بهنظر میرسد که عقل بهعنوان مرکزی ثابت در میان آن قرار دارد، بنابراین عقل،عین حضور همیشگی عین وقت مقدسی میشود که به خداوند تعلق دارد:عقل،استشعار به ابدیت است.
اما حتی در این دنیا نیز وقتی با شقوق فراوان و حیرتزای این جهان روبهرو میشویم،چیزی هست که مطلقا یقینی است،چیزی که صور مقدس،این همه مظاهر بیرونی فراوان را از آن عرضه میکنند و آن، حقیقت مابعد الطبیعی و«یاد خدا»،آن کانونی است که در درون ماست و به میزانی که در آن مشارکت جوییم، ما را تحت محور«عمودی»ملکوت،خدا و خودی مطلق درمیآورد.
آدمی خود را در مکان و در زمان،در این جهان و در حیات مییابد و این دو موقعیت،مستلزم دو محور فرجامشناختی و معنویاند که یکی ثابت و«عمودی»و دیگری متغیر و«افقی»و کمابیش زمانی است،بنابراین چنین است که امر امکانی،در ذهن انسان اهل تامل و نظر،از حیث ربط و نسبتی که با امر مطلق دارد،به ادراک درآمده است،با آن پیوند یافته و به همان بازگشت دارد،اما در عمل،این موارد مذکور تنها به میزانی که فرزانگان بنا به ضرورت از موقعیتهای امکانی باخبرند، بهحساب میآیند.
آن راز که دانستن بودن است و بودن دانستن، در درون کل این بافت،اما کاملا مستقل از آن و نه به هیچوجه«محدود به یک موضع» (localized) قرار دارند،به عبارت دیگر این امور یقینی مربوط به «تعاقب زمانی»و«تقارن زمانی»،مربوط به«حیات»و «جهان»،چارچوب ضروری تامل و نظر را شکل میدهند و محورهایی را عرضه میکنند که به کار رهایی ما از جهان و از حیات میآیند و یا آن رهایی را آسان میکنند."