خلاصه ماشینی:
"بهراستی اگر دانش از ارزش تهی نبود و نسبت به هستیشناسیهای مختلف بهصورتی کاملا بیطرف عمل نمیکرد،آیا برای آن چنین سهولت نفوذ و وسعت حضوری ممکن بود؟ظاهرا در این امر چندان نمیتوان مناقشه کرد،خصوصا باتوجه به این واقعیت که تهی بودن علم از بار ارزشی و فرهنگی،امکانی فراهم میآورد تا برطبق آن علم غربی را بدون نگرانی اخذ کنیم،چراکه علم خنثی با خود هیچ فرهنگی را نمیآورد و به سنت و مرام دینی ما نیز هیچ لطمهای وارد نمیسازد.
پس ما در باب رابطه سنت با عالم تجدد و در نسبت خود با غرب کدام مسئله فربه و مشکل حلناشدهای داریم که باعث هراس و تشویش خاطرمان شود؟دراینمیان اگر مشکلی هست همان«غربزدگی»ماست که آن نیز ربطی به علم و فناوری غرب ندارد بلکه تنها به خودباختگی ما دربرابر فرهنگ و سیاست غرب مربوط است.
این رویکرد که کمتر در حقیقت توسعه تأمل نموده،به صورت یک ایدئولوژی یا حرکت سیاسی ظهور مییابد علاوه بر آنکه خود نیز میتواند منشأ خشونت و نابسامانیهای ناشی از آن شود،ما را با پرسشی حلناشده مواجه میسازد و آن اینکه اگر بهراستی«اراده تجدد»در پشت مانع بزرگی به نام«سنت» معطل و متوقف میماند،پس چرا و چگونه در طلیعه پیدایش عالم مدرن،این مقاومت ریشهدار و تصلبیافته سنت نبود که سد راه تجدد شد بلکه این«اراده تجدد»بود که بر سنت غالب آمد و جهانی را محقق ساخت که مبانی هستیشناختی و اصول عملی سنت مسیحی را از بنیان نادیده میگرفت؟ نباید چنین تصور کرد که آنچه تحت عنوان سنت مسیحی نامیده میشود،به دلیل ضعف و ناتوانی درونی خود،دیگر در مقابل نفوذ و تسری«خرد علمی»جهان مدرن تاب ایستایی و توان مقاومت نداشته است."