خلاصه ماشینی:
"به اعتقاد ما پیگردی و لایهنگاری ریشهها و سرچشمههای وجودی انتظار،خصوصا جنبههای و حیانی و عرفانی و اشراقیتر تجربه فرهنگها و جامعهها و جمعیتهای منتظر میتواند بسیار بیش از پرداختن به ابعاد روانشناختی،جامعهشناختی و یا حتی انسان شناختی انتظار به مفهوم مدرن آن ما را به ماهیت حقیقی و فراگیر آن رهنمون شود؛چرا که فرهنگها، جامعهها،انسانها هر اندازه عمیقتر ایمان و شورمندانهتر عشق ورزیدهاند به همان میزان نیز سوگناکتر انتظار را زیسته و آزمودهاند؛و به هر میزان خود را در پیشگاه و بارگاه عظمت و جلالت او مقربتر یافتهایم سوگناکتر مسئولیت انسان بودن خویش را آزمودهایم.
البته میان انسان عالم جدید و آن سرچشمههای گوهرین و بنیادین وجود چنان فاصله و فراق افتاده که وقتی از جنبههای اصیل و ریشهای و وجودی انتظار یا عشق و ایمان سخن میگوییم،گویی افسانه هایی را باستانشناسانه میکاویم که تنها به لحاظ باستانشناختی،جامعهشناختی،روانشناختی و اسطورهشناختی ارزش بحث و نقد و تحلیل و شناخت دارند و نه آنکه خود فی نفسه محمل و متضمن حقیقتاند.
انتظار ورزیدن و امیدوار ماندن و زیستن و مردن در چشم درون بین عارفان و اهل سلوک و انسان معنوی صرفا به این معنا نیست که آدمی روی به سوی آمرزش،رستگاری و ابدیت دارد،بلکه به این دلیل نیز انسان انتظار میورزد که خاطره وصال ازلی و تجربه«مجمع البحرین»به تعبیر قرآن در هسته هستی او یعنی سپهرهای روحانی وجودش آشیانه داشته و سوگ فراق و غم غربت و یا نوستالژی بازگشت به موطن حقیقی از عالم ملک به ملکوت در جان او بیدار است."