خلاصه ماشینی:
"استاد علامه در تعلیقه خود این استظهار مجلسی را نپسندیده و آن را خارج از موضوع بحث حدیث دانسته و فرموده است:«ملازمهای میان این امر نیست؛چون چشم فقط روشناییها و رنگها را حس میکند،اما جوهر و ذات اجسام که موضوع این عرضهاست نه به چشم در میآیند و نه دیگر حواس و تنها راه وصول به وجود آنها فکر و برهان است و روایت به این جنبه،تعرضی ندارد».
استاد علامه در تعلیقه بر این باین نوشته است:«مفهوم هر دو حدیث یکی است و آن چیزی است که هر انسانی در وجود خود میبیند که قطع نظر از اسباب و موانع،او مالک اختیار فعل و یا ترک است،یعنی میتواند کاری انجام بدهد و یا ترک کند و اما مالکیت اختیار،چیزی است که خداوند سبحان او را صاحب اختیار کرده، چنان که در اخبار آمده است و بهترین مثال در این مورد این است که مولائی به بنده زر خریدش مال و هنمسر و خانه و لوازم زندگی تملیک میکند.
استاد در پایان بیان علامه مجلسی چنین نگاشته است:«وجوه یادشده در معنی آیه،همگی برای فرار از نسبت فعل قبیح به خداوند تعالی است؛زیرا ممانعت،مکر و امر به معصیت و هر چیزی که نوعی اضلال و گمراه کردن باشد،قبیح است و صدور آن از حکیم ناممکن است پس هیچ یک را نمیتوان به خدا منسوب دانست،ولی نکته این است که به ظاهر قرآن،همه آن مقولهها که به خدا نسبت داده میشوند،از باب مجازات و کیفر بر معصیت است،چنانکه فرمود: «و ما یضل به الا الفاسقین» (بقره/26) «فلما زاغوا ازاغ الله قلوبهم» (صف/5)پس نسبتا ضلال بدین معنی و هرآنچه جنبه کیفر پیدا کند،به خدا قبیح نیست."