خلاصه ماشینی:
"به باور فارابی،سرشت و طبیعت انسان به گونهای است که هم برای قوام وجودی و حیات طبیعی خویش و هم برای نیل به کمالات،نیازمند اجتماعی است که در آن هر عضوی،کاری را تنها یکی در هر زمانه شرح انتقادی اندیشههای اجتماعی و سیاسی ابو نصر فارابی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر عهده گیرد تا افراد در نهایت به چیزی دست یابند که به تنهایی قادر به رسیدن به آن نبودهاند.
آرمان شهر فارابی فارابی کیفیت انواع اجتماعات کامل را همواره با نظر به اهدافی که مردمان این اجتماعات دنبال میکنند،تعیین مینماید،لذا مدینه فاضله را چنین توصیف میکند:مدینهای که مقصود از اجتماع در آن،تعاون برای اموری است که موجب دستیابی افراد آن به سعادت میشود.
وی در بسط تشبیه نظام سیاسی مطلوب به بدن سالم،علت تابعیت برخی اعضای مدینه نسبت به برخی دیگر ار در قوای طبیعی درونی آنها جستوجو میکند و میگوید طبایع و فطرت آدمیان نسبت به یکدیگر متفاوت است و لذا آنها را در مراتب متفاوت قرار میدهد.
فارابی نیز با استفاده از تمثیلی مشابه،به این نتیجه میرسد که در مدینه فاضله همه اجزا و افراد باید در افعال و کارهای خود با رعایت ترتیب از هدف و غرض رئیس اول مدینه پیروی کنند.
رئیس مدینه فاضله فارابی در مجموع دو کتاب«آرای اهل مدینه فاضله»و«سیاست مدینه»بیش از هر موضوع سیاسی دیگری،به بررسی ویژگیها و تواناییهای رئیس مدینه فاضله میپردازد و در جای جای این دو اثر به خصیصههای حاکم یا حاکمان برتر و شایسته برای ریاست جامعه مطلوب خود اشاره میکند."