خلاصه ماشینی:
"اندیشه(به تصویر صفحه مراجعه شود) عرفان و اهل بیت(ع) علی محمد برنا در جهان هستی حقایقی نهفته شده،که ذهن کاوشگر انسان به طور دائم در مقام دستیبابیبه آن حقایق بوده است و این کاوشگری،فراتر از ذهن و عقل ریشه در فطرت انسان دارد،بااین حال در طلب اختیاری انسان و در پویش ارادی او،خطراتی در کمین است که دفع آنها،ذکاوت و دانشی صحیح را میطلبد و پیروی راهنمایان و راهبران زبدهای که خود این راه راطی کردهاند و صحت وصول آنها به مقصد نیز از ناحیه خداوند متعال تایید شده،شرط این راهاست.
(8) در این بیان شریف،امام علی(ع)ضمن توجهدادن سائل به ظرفیت وجودی و عقلی،سه رکناصلی سلوک الی الله را بیان میفرماید: رکن اول:عبادت پروردگار که تنها راه به سویاوست،زیرا آدمی به جز اطاعت و عبادتعالمانه،راهی به سوی خداوند ندارد و به اینوسیله،جان خود را آماده استضائه از انوار الهیمیکند و پیامبر(ص)فرمود:برترین مردم،کسیاست که عاشق عبادت باشد و آن را در بر گیرد.
{Sحکیم این جهان را چو دریا نهاد#بر انگیخته موج ازو تند بادS}{Sچو هفتاد کشتی بسان عروس#بیاراسته همچو چشم خروسS}{Sمحمد بدو اندرون با علی#همان اهل بیت نبی و وصیS}{Sخردمند کز دور دریا بدید#کرانه نه پیدا و بن ناپدیدS}{Sبدانست کو موج باید زدن#کس از غرقه بیرون نخواهد شدنS}{Sبدل گفت اگر با نبی و وصی#شوم غرقه دارم دو یار وفیS}{Sهمانا که باشد مرا دستگیر#خداوند تاج و لوا و سریر(14)S}رکن سوم:رابطه پیدایش محبت و عشقراستین،در سویدای قلب انسان با یقین به خداونداست."