خلاصه ماشینی:
"از سوی دیگر تندخویی و زبان تهدید، تحقیر و تنبیه، عصبانیت و پرخاشگری، رفتارهای دیکتاتور نشانه، موعظههای خشک و توصیههای آمرانه، برنامههای کلیشهای و تحمیلی جمعی از اولیا و مربیان در ارتباط با آموزههای مذهبی و ارزشهای دینی در خانه و مدرسه، احساسات و عواطف مذهبی کودکان و نوجوانان را آزرده ساخته، مانع تکوین باورهای مثبت و مطلوب مذهبی نسبت به ارزشهای مورد نظر میگردد.
از همین رو برگزاری نمازهای جماعت اجباری در برخی مدارس و دستورالعملهای خشک، افراطی و آمرانه اولیا یا مربیان در ارتباط با بعضی از آموزههای دینی و سختگیریهای غیر ضرور نسبت به کودکان و نوجوانان نمیتواند و نتوانسته است در دراز مدت تأثیر چندانی در شکلگیری باورهای مطلوب مذهبی و بالطبع پدیدآیی رفتارهای متعادل و متعالی داشته باشد."