چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر روشهای مختلف آرایش تمرین بر یادگیری و انتقال برنامهء حرکتی تعمیم یافته و پرامتر در تکالیف تعقیبی انجام گرفت.در این پژوهش که در دو آزمایش جداگانه انجام شد،120 آزمودنی(5 گروه 12 نفری در هر آزمایش)به طور تصادفی انتخاب شدند.تکلیف شرکت کنندهها در آزمایش اول تعقیب هدف نوری روی صفحهء نمایشگر با برنامهء حرکتی ثابت(دایره)و پرامتر متغیر(سرعتهای 20 و 30 و 40 دور در دقیقه)با آرایشهای مختلف بود.تکلیف در آزمایش دوم،تعقیب هدف نوری با پارامتر ثابت(سرعت 30 دور در دقیقه)و برنامهء حرکتی متغیر(شکلهای دایره،مربع و مثلث)با آرایشهای مختلف بود.آزمودنیها میبایست در کوششهای 20 ثانیهای هدف نوری را تعقیب کنند.زمان باقی ماندن روی هدف توسط رایانه به عنوان نمرهء عملکرد منظورشد.آزمودنیها پس از شرکت در پیشآزمون،در دورهء اکتساب 9 جلسه به تمرین پرداختند و در انتها در آزمونهای یادداری و انتقال شرکت کردند.در نهایت،نتایج نشان داد که تفاوتها بین روشهای مختلف آرایش تمرین در اکتساب و انتقال پارامتر معنیدار است.تفاوتها در مرحلهء یادداری تأخیر معنیدار نبود.همچنین تفاوتها بین روشهای مختلف آرایش تمرین در اکتساب،ویادداری و انتقال برنامهء حرکتی تعمیم یافته معنیدار بود.
آرایشهای مختلف تمرین در مراحل مختلف آزمون اکتساب،یادداری(یادگیری)و انتقال برنامهء حرکتی تعمیم یافته و پارامتر منجر به بروز اثر تداخل زمینهای میگردد.
خلاصه ماشینی:
"یافتههای تحلیل واریانس یک سویه برای مقایسهء نمرات عملکرد گروهها در مرحلهء یادداری تأخیری (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به آنکه تفاوتهای بین گروهی در مرحلهء یادداری تأخیری معنیدار بود،برای تعیین محل اختلاف از آزمون تعقیبی دانکن استفاده شد.
روند پیشرفت عملکرد(پارامتر)گروهها در مراحل مختلف آزمون بررسی دادهها در مراحل مختلف آزمون(آزمایش دوم) به طور کلی نتایج نشان داد،تفاوتها بین روشهای مختلف آرایش تمرین در مراحل اکتساب یادداری و انتقال برنامهء حرکتی تعمیم یافته معنیدار بود.
یافتههای تحلیل واریانس یک سویه برای مقایسهء نمرات عملکرد گروهها در مرحلهء پس آزمون (به تصویر صفحه مراجعه شود) با استفاده از آزمون تعقیبی دانکن محل تفاوتها به این صورت شناسایی شد:بین میانگین عملکرد مجموعهء یک(گروه کنترل)،مجموعهء دو(گروه زنجیرهای)و گروههای واقع در مجموعهء سه(گروههای قالبهای تصادفی،تصادفی و قالبی)تفاوتها معنیدار بود،اما تفاوتها بین گروههای واقع در مجموعهء سه(گروههای قالبهای تصادفی،تصادفی و قالبی)معنیدار نبود.
یافتههای تحلیل واریانس یک سویه برای مقایسهء نمرات عملکرد گروهها در مرحلهء یادداری تأخیری (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به معنیدار بودن تفاوتها،منبع تفاوتها به این شرح مشخص شد:بین میانگین نمرات عملکرد گروهها واقع در زیر مجموعهء دو(گروههای قالبی،زنجیرهای و قالبهای تصادفی)تفاوت معنیداری مشاهده نشد.
در آزمایش دوم گروه زنجیرهای ضعیفترین اجرا را نشان داد و در اجرای سایر گروهها تفاوت معنیداری مشاهده نشد،نتایج آزمایشهای اول و دوم نشان داد که اثر تداخل زمینهای در مرحلهء اکتساب پارامتر و برنامهء حرکتی تعمیم یافته وجود دارد."