چکیده:
یکی از وظایف بنیادی پژوهش و حوزه،اطلاعرسانی در مورد پژوهشهای جدید حوزه و حوزویان است.این رسالت مهم به دلیل ویژهنامهای شدن چندین شمارهء اخیر مجله مغفول و غیر معمول ماند.از این شماره،بنا داریم آخرین فراوردههای پژوهشی حوزه و حوزویان را به اطلاع خوانندگان محترم برسانیم.بنابراین از همهء مراکز پژوهشی و آموزشی حوزه و پژوهشگران حوزوی دعوت میشود تا نتایج کارهای پژوهشی خود را جهت اطلاعرسانی به عموم پژوهشگران،در اختیار مجله قرار دهند. در این گام،شماری از پایاننامههای سه مرکز آموزشی و پژوهشی حوزوی را که در رشتههای مختلف علوم اسلامی و انسانی تحریر یافتهاند،معرفی خواهیم کرد. امیدواریم در شمارههای بعدی،دیگر فراوردههای پژوهشی حوزویان و پژوهشگران علوم اسلامی شامل کتاب،مقاله،نرمافزار و...را نیز در دیدرس خوانندگان محترم بگذاریم.
خلاصه ماشینی:
"*مؤسسهء آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) *اندیشههای کلامی رضی الدین علی بن طاووس دانشپژوه:سید لطف الله جلالی،استاد راهنما:دکتر قاسم جوادی صفری،استاد مشاور:حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد عابدی،رشته:دینشناسی،سطح: کارشناسی ارشد،682 ص،5831.
*علم امام از دیدگاه کلام امامیه(قرن اول تا پایان قرن هفتم هجری) دانشپژوه:ناصر الدین اوجاقی،استاد راهنما:حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد باقر قیومی،استاد مشاور:حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد عابدی،رشته:دینشناسی، سطح:کارشناسی ارشد،291 ص،5831.
*بررسی اصول حاکم بر سازماندهی از منظر قرآن کریم دانشپژوه:قادر علی واثق،استاد راهنما:دکتر علی رضائیان،استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر ولی الله نقیپورفر،رشته:مدیریت،سطح:کارشناسی ارشد،823 ص،5831.
*بررسی اندیشههای علامه شرف الدین عاملی در زمینهء تقریب مذاهب اسلامی دانشپژوه:محمد اسحاق ذاکری،استاد راهنما:حجت الاسلام و المسلمین اکبر میرسپاه،استاد مشاور:محمد جواد صاحبی،رشه:دینشناسی،سطح:کارشناسی ارشد، 092 ص،5831.
فصل سوم با دقت در علل پیدایش فرایند سکولاریزاسیون از این عوامل نام برده است: عدم دسترسی مسیحیان به متن وحیانی،فقر کلامی،فقدان قوانین اجتماعی،گرایش به رهبانیت،فساد حاکم بر دستگاه کلیسا،برخورد خشونتآمیز متولیان دینی و نهضت اصلاح دینی، فصل چهارم،ادلهء اخلاق سکولار را در دو بخش بررسی و نقد کرده است.
*نقد و بررسی روش و دیدگاه ابن جوزی در باب فضائل اهل بیت(ع)در کتاب الموضوعات دانشپژوه:فاطمه مرضیه حسینی کاشانی،استاد راهنما:حجت الاسلام و المسلمین مهدی مهریزی،استاد مشاور:حجت الاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی محمدی، رشته:علوم قرآن و حدیث،سطح:کارشناسی ارشد،522 ص،5831.
*علل انحطاط حکومتها از دیدگاه امام علی(ع) دانشپژوه:سید محمد حسینی زارچ،استا راهنما:دکتر سید محمود دشتی،استاد مشاور:دکتر محمد ابراهیمیراد،رشته:علوم قرآن و حدیث،سطح:کارشناسی ارشد، 812 ص،5831.
مرحلهء دوم به مقایسهء براهین وجودی در الهیات اسلامی و فلسفهء غرب اختصاص دارد و در مرحلهء سوم،براهین انی اثبات وجود خدا به صورت تطبیقی بررسی و برخی اشکالات این براهین بیان شده است."