چکیده:
مقاله حاضر با روش «توصيفي ـ تحليلي»، به شرح و بيان مسائل اساسي معرفت شناسي در فلسفه مشاء و نيز استنباط و استخراج دلالت هاي تربيتي آنها پرداخته است. معرفت شناسي فلسفه مشاء نظامي منسجم و منظم است كه با دو قوس صعودي و نزولي، مباحث علم النفس و فرشته شناسي را به هم گره زده و تبيين هاي به هم پيوسته و عقلاني را در مسائل گوناگون، از قبيل چيستي، اقسام، مراتب و منابع معرفت بيان داشته است. اين تبيين ها مباني لازم را براي استنباط و استخراج دلالت هايي در زمينه تعليم و تربيت فراهم آورده اند كه بر اساس آن، مي توان اتصال به عقل فعال را يكي از اهداف مهم تربيتي قلمداد كرد. دست يابي به اين هدف، اهداف واسطه اي و طولي ديگري از قبيل پرورش حواس ظاهري و باطني و پرورش قواي عقلاني را خاطر نشان مي سازد. همچنين در پرتو مباني و اهداف ياد شده، مي توان به دلالت هايي در زمينه اصول و روش ها و برنامه درسي دست يافت. اين دلالت ها به لحاظ اينكه داراي خاستگاهي با رويكرد ديني و اسلامي است، مي تواند در ترسيم برنامه تربيت ديني حائز اهميت باشد.
خلاصه ماشینی:
ir منصوره صداقت / کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شیراز دریافت: 9/11/1392- پذیرش:23/3/1393 <H2>چکیده</H2> مقالة حاضر با روش «توصیفی ـ تحلیلی»، به شرح و بیان مسائل اساسی معرفتشناسی در فلسفة مشاء و نیز استنباط و استخراج دلالتهای تربیتی آنها پرداخته است.
این تبیینها مبانی لازم را برای استنباط و استخراج دلالتهایی در زمینة تعلیم و تربیت فراهم آوردهاند که بر اساس آن، میتوان اتصال به عقل فعال را یکی از اهداف مهم تربیتی قلمداد کرد.
خاستگاه صور و معانی جزئی عالم محسوسات است که حواس ظاهری آنها را دریافت کرده، به عنوان دادههای خام و اولیه، در اختیار قوای حس باطنی قرار میدهد تا فرایند اصلی ادراک و حفظ این صور و معانی را به انجام رسانند.
بر این اساس، میتوان قوای انسانی دخیل در فرایند تفکر را به سه بخش تقسیم کرد که هر کدام نقش خاصی در ادراک و نگهداری صور و معانی یا دخل و تصرف در آنها دارد: این سه بخش، که از روی نمودار پیشین قابل تشخیص است، عبارت است از: حواس ظاهری، حواس باطنی، عقل نظری.
مجموعة این مطالب منتج به این میگردد که «عقل فعال» را به عنوان منبع اصلی معارف انسان در نظر بگیریم؛ به این صورت که نفس ناطق در سیر تعالی خود، که به تحقق مرتبة عقل بالفعل و بالمستفاد دست مییابد، معارف کلی را از طریق الهام یا وحی دریافت میکند.