چکیده:
مطابق سند چشم انداز، «ايران كشوري است دست يافته به جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه آسياي جنوب غربي با تاكيد بر جنبش نرم افزاري و توليد علم». با عنايت به اينكه محور سند مذكور دانايي محوري است، در پژوهش حاضر شاخص هاي بخش علم و فناوري برمبناي دانايي محوري، مورد پژوهش قرار گرفته و پژوهشگران به دنبال تدوين شاخص هاي دانايي محوري در بخش علم و فناوري و ارائه مدل استراتژيك دانايي محوري در سند چشم انداز 20ساله بوده است. براي شناسايي شاخص ها، شش گام طي شده است. ابتدا 2100 شاخص فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي، سياسي، علمي، و مالي، شناسايي شد. پس از تجزيه وتحليل، 1178 شاخص استخراج گرديد؛ سپس اين شاخص ها در20 گروه طبقه بندي و از بين آنها 313 شاخص مورد توجه قرار گرفت و درنهايت از بين شاخص هاي مورد نظر، 40 شاخص دانايي محوري شناسايي و پس از اولويت بندي براساس نتايج و يافته ها مدل تحقيق استوار شد. روش مورد استفاده در پژوهش حاضر، روش تحليل محتوا، دلفي، مصاحبه و پرسش نامه است. طبق نتايج به دست آمده از تحقيق، انسان دانا، سازمان دانا و جامعه دانا، ابعاد اصلي مدل تحقيق را تشكيل مي دهند. آنچه در اين پژوهش مورد توجه قرار گرفته است، شناسايي و دستيابي به شاخص هاي تازه اي است كه علاوه بر قدرت سنجش، در بسياري از كشورهاي پيشرو در عرصه علم و فناوري درحال استفاده است.
خلاصه ماشینی:
تدوین شاخص های داناییمحوری در بخش علم و فناوری و ارائه مدل استراتژیک داناییمحوری در سند چشم انداز محمد محمودی میمند علی ربیعی محمدمهدی پرهیزکار سیدجواد میرامینی تاریخ دریافت : ٩٢/١١/٢ تاریخ پذیرش : ٩٣/٧/٣٠ چکیده مطابق سند چشم انداز، «ایران کشوری است دسـت یافتـه بـه جایگـاه اول اقتصـادی، علمـی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی با تأکید بر جنبش نرم افـزاری و تولیـد علـم ».
دستیابی به اهداف بلندمـدت ترسـیم شـده در سـند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در ١٤٠٤ راهی جز درپیش گرفتن توسعه مبتنیبر دانایی برای سیاست گذاران ، برنامه ریزان و مجریان باقی نمیگـذارد کـه قطعـا بـرای رسیدن به آن باید شاخص های اندازه گیری کمی و کیفی تـدوین شـود تـا بتـوان بـا سنجش آنها از انحرافات پیش رو جلوگیری کرد و راهی جز شناسایی تمامی ابعـاد، شاخصه ها و مؤلفه های اصلی دانایی نداریم که در آن میـان شـاخص هـای علمـی و فناوری از اهمیت ویژه ای برخوردار است .
مدل برنامه ریزی استراتژیک دانکن و همکاران این مدل که توسط دانکن و همکـاران در سـال ١٩٩٥ ارائـه شـده اسـت (ربیعـی و پرهیزگار، ١٣٩١: ١٠٢-٩١)، از جامع ترین مدل های برنامه ریزی سازمان است کـه در قالب فرایند مدیریت استراتژیک ارائه شده است (خاتمی، ١٣٨٧: ٤١).
گام چهارم ، استخراج شاخص های علمی و فناوری در دانـاییمحـوری : در این مرحله از بین ٣١٣ شاخص موردنظر که بیشترین رابطه را بـا موضـوع پـژوهش داشتند، توسط هفت نفر از اعضای هیئـت علمـی کـه در حـوزه مـدیریت دانـش و دانایی دارای تخصص بودند گـروه کـانونی (متمرکـز)٢ تشـکیل شـد و شـاخص هـا بررسی و مورد امتیازدهی قرار گرفته و درنهایت شاخص هایی که قـدرت بـرازش و امکان پذیری در داناییمحوری داشته و اطلاعات آنها قابل دسترس بود، اسـتخراج و به ٤٠ شاخص منتج شد.