چکیده:
بسياري عرفي گرايي را به عنوان مقدمهاي لازم براي توسعه حقوق بشر تلقي مي كنند. از اين ديدگاه، سازگاري و ناسازگاري اسلام و حقوق بشر به امكان برداشتي عرفي گرايانه از اسلام بستگي دارد. چنين ادعايي مبتني بر اين استدلال است كه حقوق بشر در گفتمان تجدد حقوقي است كه هر فرد به مقتضاي انسان بودن از آن برخوردار است. از اين رو، برخورداري يكسان از اين حقوق با هرگونه تبعيض و جدا سازي بر اساس مذهب ناسازگار است. درحالي كه حكومت ديني به دليل رسميت بخشيدن به يك مذهب و تنظيم روابط و مناسبات فردي و جمعي بر اساس آن، ناگزير از اين جداسازي است. مقاله در پي تبيين اين مطلب است كه كدام برداشتها از حكومت ديني تعامل بيشتري با حقوق بشر دارد.
خلاصه ماشینی:
جوادی آملی ، امامت و رهبری ، قم : اسراء ، ۱۳۶۸.
روسو،ژان ژاک ، قرارداد اجتماعی ، ترجمه مرتضی کلانتریان ، تهران : آگاه ، ۱۳۸۰.
زرگری نژاد، حسین ، رسائل مشروطیت ، تهران : کویر،۱۳۷۴.
شجاعی زند، علیرضا، عرفی شدن در تجربه اسلامی و مسیحی ، تهران : مرکز بازشناسی اسلام و ایران ، ۱۳۸۱ .
طباطبایی ، سید جواد ، دیباچه ای بر نظریه انحطاط ایران ، تهران : نگاه معاصر،۱۳۸۰.
کرکی ، علی بن حسین ، رسایل المحقق الکرکی ، تحقیق شیخ محمد الحسون ، قم : منشورات مکتبه ایت الله العظمی مرعشی ۱۴۰۹.
کدیور، محسن ، نظریه های دولت در فقه شیعه ،تهران : نشر نی ، ۱۳۷۴.
--------------،اندیشه سیاسی آخوند خراسانی ،www.
Kadivar.
com مدرسی طباطبایی ،سید حسین ،مکتب در فرایند تکامل ، مصباح یزدی ، محمد تقی ، پرسشها و پاسخها، قم :موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ، ۱۳۷۷) منتظری ،حسینعلی ، دراسات فی ولایت الفقیه و فقه الدولة الاسلامیة ،قم : المرکز العالمی للدراسات الاسلامیه ،۱۴۰۹.
موسوی خمینی ، روح اله ، کتاب المکاسب ، قم : اسماعیلیان ،۱۳۸۱ق .
میر موسوی ، سید علی ، «اجتهاد و مشروطیت »، فرهنگ اندیشه ، شماره ۵، پاییز ۸۲.
نائینی ، محمد حسین ، تنبیه الامة و تنزیه الملة ، تهران : شرکت سهامی انتشار ، ۱۳۷۸.
نراقی ، احمد، حدود ولایت حاکم اسلامی ، تهران : ارشاد،۱۳۶۰.
نجفی ، محمد حسن ، جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام ،بیروت : دار المورخ العربی ،۱۹۹۲.
Pierson, Christopher, 1996, the Modern State, Rutledge, London & New York.