چکیده:
اين مقاله با رويكرد توصيفي – تحليلي در پي آن است با تاكيد بر آيات قرآني ضمن پاسخگويي به چيستي جنگ نرم، الگوي جنگ نرم را در چهارچوب گفتمان انقلاب اسلامي فهم و تحليل نمايد و در ادامه مباني و مولفه هاي قدرت نرم جمهوري اسلامي ايران را توضيح دهد. بقاء و استمرار نظام هاي دموكراتيك و مردم سالار وابستگي زيادي به قدرت نرم دارد و اين مولفه اي است كه نظام هاي اقتدارگرا به شدت از آن محرومند. افزايش قدرت نرم توانايي جذب افكار، اذهان و قلوب مردم را فراهم مي كند و از طرفي ديگر منجر به هم افزايي و ذخيره سازي قدرت سخت و نيمه سخت در مواقع بحراني مي شود. اين تحقيق نشان مي دهد پايه و اساس قدرت جمهوري اسلامي ايران در مقايسه با نظام هاي ليبرال دموكراسي غربي از نوع قدرت نرمي است كه بر پايه ارشاد است و نه اجبار و اغواء و لذا اين نوع قدرت باز تعريفي از نگرش آيات قران به قدرت است. مباني قدرت نرم جمهوري اسلامي ايران بر گرفته از فرهنگ اسلام ناب محمدي است كه توانسته افكار و اذهان مردم ايران را به خود جلب كند.
خلاصه ماشینی:
"مهمترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران ارائه الگو و مدلی برای حل مشکلات عدیدهای مانند استبداد داخلی، وابستگی در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و توسعه یافتگی است که با تجویز آن توانست تجربهای از سیاست و حکومت را ارائه کند که بهعنوان بدیلی برای نظامهای موجود در منطقه مورد توجه قرار گیرد این دستاورد همانا تجربه مردمسالاری دینی هست که توانست ضمن بهرهبرداری از عصاره مزایای تجارب بشری، در طول تاریخ نوعی نظام سیاسی را ساماندهی نماید که ضمن حفظ شکل مردمسالاری و جمهوریت، از لحاظ محتوا هویت اسلامی خود را حفظ نماید.
بنابراین ضمن تأکید تفکیکناپذیری دو واژه مردمسالاری و دینی از یکدیگر، ارائه نظریه مردمسالاری دینی، بهعنوان مهمترین مؤلفه قدرت نرمافزاری جمهوری اسلامی ایران، در مقایسه با نظامهای دیگر موجود در کشورهای مختلف، براساس دو بعد ولایت فقیه عادل و مردم سالاری، به شرح زیر مورد بررسی قرار میگیرد: در نظریه مردمسالاری دینی بحث یک یا چند نفر حاکم از لحاظ کمی بیشتر جنبه فرمال دارد و از لحاظ نظری هیچکس غیر از خداوند بر دیگر حق حاکمیت ندارد (إن الحکم إلا لله) (سوره انعام آیه 57) و فقط با مجوز الهی میباشد که حاکمیت خداوند در معصومین (پیامبر و ائمه) تجلی پیدا مینماید (یا أیها الذین آمنوا أطیعوا الله وأطیعوا الرسول وأولی الأمر منکم) (سوره نساء آیه 59) و در زمان غیبت امام معصوم نیز حاکمیت از آن فقیه عادل هست."