چکیده:
امروزه با طرح و ظهور نظریه های جدید درحوزه روانشناسی یادگیری ورد برخی مبانی نظریه های گذشته، ایده های جدیدی در حوزه ارزشیابی شکل گرفته است، بطوری که نظام آموزشی کشور ما نیز چندسالی است که طرح ارزشیابی توصیفی را در مدارس ابتدایی اجرا و پیاده سازی کرده است. لذا هدف از این پژوهش، بررسی نگرش و تجربه معلمان در خصوص تحقق اهداف طرح ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی مدارس استان ایلام می باشد. روش این پژوهش توصیفی- پیمایشی و از نوع ترکیبی(کمی و کیفی) بوده و جامعه آماری متشکل از معلمان شاغل در اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام بود. نمونه شامل 150 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها شامل مصاحبه حضوری و پرسش نامه بود که در قالب مقیاس پنج گزینه ای لیکرت تنظیم گردیده است. همچنین برای انجام مصاحبه، تعداد 20 نفر به صورت نمونه گیری هدفمند ازجامعه ی آماری انتخاب شدند . داده ها در سطح آمار توصیفی به وسیله رسم جداول و نمودار، محاسبه میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی به وسیله آزمون های آماره ای تی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها حاکی از آن بود که با اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در استان ایلام تمامی اهداف طرح محقق شده است و همچنین یافته های حاصل از مصاحبه نیز با نتایج حاصل از پرسش نامه همسو بوده و تأیید می نماید که اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در استان ایلام، در دستیابی به اهداف خود موفق بوده است
خلاصه ماشینی:
"عصمت مرتضایینژاد (1383) به بررسی نگرش معلمین و والدین در خصوص کاربست ارزشیابی توصیفی در پایههای اول ودوم ابتدایی شهر تهران پرداخته است، نتایج نشان می دهد که در خصوص اثربخشی طرح در بهبود یادگیری دانشآموزان بین معلمان و والدین اتفاق نظر وجود دارد همچنین به اعتقاد آن ها این طرح موجب تعامل بیشتر والدین با مسئولین مدرسه شده است.
بررسی فرضیه پنجم: غالب معلمان اعلام کردند که با اجرای طرح ارزشیابی توصیفی، اضطراب و تنش ناشی از امتحانات پایانی و مکرر کاهش یافت، فشار والدین بر دانش آموزان برای کسب نمرات ممتاز کمتر شد، رقابت های سالم جایگزی رقابت های نامناسب شدند و عده زیادی اظهار نمودند که علاقه بچه ها به معلم و مدرسه افزایش یافت پس می توان گفت آن نگرش های منفی و شرایط نامطلوب روانی را که امتحان تراکمی پایانی ایجادکرده بود، اینک با حذف آن امتحان گامی مهم در جهت حذف عوامل استرس زا، ازفضای علمی و راهی برای ایجاد نگرش مثبت نسبت به معلم ، مدرسه و علم برداشته شد و به عبارت دیگر؛ بهداشت روانی محیط یاد دهی- یادگیری با کاهش اعتبار نمره ارتقاء یافته است و نتیجه می گیریم که فرضیه پنجم محقق پذیرفته می شود، یعنی از دیدگاه معلمان ابتدایی : با اجرای طرح ارزشیابی توصیفی بهداشت روانی محیط یاد دهی- یادگیری با کاهش اعتبار نمره ارتقاء یافته است."