چکیده:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﻌﯿﯿﻦ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ آﻣﻮزش ﻫﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﺑﺮ روی ﺳﻄﺢ اﺿﻄﺮاب و ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﺑﯿﻤﺎران ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺳﻨﺪرم روده ﺗﺤﺮﯾﮏﭘﺬﯾﺮ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﻃﺮح ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻮع ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻧﯿﻤﻪ آزﻣﺎﯾﺸﯽ ﺑﺎ ﭘﯿﺶ آزﻣﻮن، ﭘﺲ آزﻣﻮن ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﮔﺮوه ﮔﻮا ﺑﻮد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪ اﻓﺮاد ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﻧﺸﺎﻧﮕﺎن روده ﺗﺤﺮﯾﮏ ﭘﺬﯾﺮ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﮐﻨﻨﺪه ﺑﻪ ﭘﺰﺷﮑﺎن ﻣﺘﺨﺼﺺ ﮔ ارش و ﻣﺮاﮐﺰ و ﮐﻠﯿﻨﯿﮏ ﻫﺎی درﻣﺎﻧﯽ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان در ﺳﺎل 1395 ﺑﻮد. ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮای ﺣﺼﻮل اﻃﻤﯿﻨﺎن از ﺗﺸﺨﯿﺺ، ﺗﻤﺎﻣﯽ درﻣﺎﻧﺠﻮﯾﺎن دارای ﺗﺸﺨﯿﺺ اﯾﻦ ﻧﺸﺎﻧﮕﺎن ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺤﻘﻖ و ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﻣﻌﯿﺎر ﻫﺎی ﺗﺸﺨﯿﺼﯽ ﻧﺸﺎﻧﮕﺎن روده ﺗﺤﺮﯾﮏ ﭘﺬﯾﺮ ﻣﻮرد ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﺗﺸﺨﯿﺼﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ و ﺳﭙﺲ ﺑﺎر ﻋﺎﯾﺖ ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﺷﺮﮐﺖ در ﺟﻠﺴﺎت آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ 18 ﻧﻔﺮ در ﮔﺮ آزﻣﺎﯾﺶ و 18 ﻧﻔﺮ در ﮔﺮوه ﮔﻮاه ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. روش ﮐﺎر ﺑﺪﯾﻦ ﺻﻮرت ﺑﻮد ﮐﻪ، ﭘﺲ از اﺟﺮای ﭘﯿﺶ آزﻣﻮن در ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ، آﻣﻮزش ﻫﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﺑﻪ اﻓﺮاد ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ اراﺋﻪ ﺷﺪ و در ﮔﺮوه ﮔﻮاه آﻣﻮزش ﺑﻪ آﻧﻬﺎ اراﺋﻪ ﻧﺸﺪ. آﻧﮕﺎه ﭘﺲ آزﻣﻮن از ﻫﺮدو ﮔﺮوه ﺑ ﻋﻤﻞ آﻣﺪ. اﺑﺰارﻫﺎی ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در ﭘﮋوﻫﺶ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﺟﻬﺎﻧﯽ (1989) و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺿﻄﺮاب ﺑﮏ ﺑﻮد و ﺑﺮای ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ از آزﻣﻮن ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻮوارﯾﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪﻣﺘﻐﯿﺮه و ﺗﮏ ﻣﺘﻐﯿﺮه اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. در ﻧﻬﺎﯾﺖ، ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد آﻣﻮزش ﻫﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﮐﺎﻫﺶ اﺿﻄﺮاب و اﺑﻌﺎد آن و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ارﺗﻘﺎی ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ در اﻓﺮاد ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﻧﺸﺎﻧﮕﺎن رود ﺗﺤﺮﯾﮏ ﭘﺬﯾﺮ ﺷﺪه اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
در نهایت، یافتهها نشان داد آموزش هوش هیجانی منجر به کاهش اضطراب و ابعاد آن و همچنین ارتقای کیفیت زندگی در افراد مبتلا به نشانگان روده تحریک پذیر شده است.
لذا این پژوهش در راستای بررسی دقیقتر اثربخش آموزش مدیریت هوش هیجانی بر کاهش اضطراب و کیقیت زندگی بیماران مبتلا به نشانگان سندرم روده تحریک پذیر طرح ریزی شده است.
سوال اصلی این پژوهش نیز از این قرار است که آیا آموزش هوش هیجانی بر اضطراب و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نشانگان سندرم روده تحریک پذیر اثربخش است؟ 2- ادبیات تحقیق Chang2 Penny3 Lea 4 Whorwell 5 Frank6 Kleinman7 Kleinman, Rent در طی دهههای قبل، آیبیاس به مانند امروز شایع نبود، زیرا استفاده از آنتیبیوتیکهای قوی و داروهای دیگری که مخل رشد طبیعی، سلامت و تعادل باکتریهای روده هستند رواج امروزی را نداشت.
بدین ترتیب پس از انتخاب نمونه هدف از بین بیماران مبتلا به نشانگان روده تحریک پذیر مراجعه کننده به مراکز درمانی و پزشکان متخصص گوارش با استفاده از پرسشنامه کیقیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و مقیاس اضطراب بک پیش آزمون اجرا شد و سپس جلسات آموزش مدیریت هوش هیجانی به صورت 12 جلسه هفتگی برای گروه آزمایش اجرا و گروه کنترل در لیست انتظار و به دور از هرگونه ارتباط با گروه آزمایش قرار گرفت.
بدین صورت که آموزش هوش هیجانی منجر به کاهش اضطراب و افزایش کیفیت زندگی در آزمودنیهای گروه آزمایش شده است.
000 36 نتایج جدول فوق نشان میدهد مداخله آمورشی مبتنی بر آموزش هوش هیجانی، کیفیت زندگی را در آزمودنیهای گروه آزمایش تغییر داده است.