چکیده:
ادبیات کودکان به مجموعه آثار و نوشته هایی گفته می شود که به وسیله ی متخصصین برای کودکان نوشته میشود و در همه آنها ذوق و سطح رشد، پرورش فکر، تربیت و شخصیت کودک مورد توجه است .ادبیات کودکان به موضوعات شناختی از قبیل ، آزمون های واژگانی که توسط روانشناسان آموزشی طراحی میشود و به سطوح مختلف رشد شناختی برای فهم محتوا اختصاص داده میشود. هدف از این مقاله ، فراهم آوردن زمینه ای ویژه برای فهم پیشرفت و تغییر دغدغه های ادبیات کودک و راهگشای مسیری جدید برای فهم بهتر ادبیات با توجه به اینکه سیر تحول ادبیات در هر کشوری تحت تاثیر فرهنگ ، اجتماع و اوضاع سیاسی و اقتصادی آن جامعه است ، ادبیات کودکان و نوجوانان نیز در ایران از این مساله مستثنی نیست و میتوان آن را به چهار دوره تقسیم کرد که در هر دوره ای با سیر نزولی یا صعودی با دورنمایه های متفاوت و سبک ها و انواع ادبیات از قبیل آثار ترجمه شده – آثار کهن و آثار کلاسیک – همراه بوده است و در نهایت با ورود به فناوریهای جدید در عرصه زندگی کودکان و نوجوانان و تاثیر آنها در ادبیات مکتوب و جایگاه ادبیات کودکان ایران در شرایط فعلی، یعنی؛ ورود به مرحله چهارم یعنی خلق مستقل ادبی را میتوان مشاهده کرد.
خلاصه ماشینی:
نقش ادبیات کودک در تعلیم و تربیت و پرورش و رشد اجتماعی محمدرضا بختیاری ١ ١ استادیار دانشگاه پیام نور مرکز ارومیه چکیده ادبیات کودکان به مجموعه آثار و نوشته هایی گفته می شود که به وسیله ی متخصصین برای کودکان نوشته میشود و در همه آنها ذوق و سطح رشد، پرورش فکر، تربیت و شخصیت کودک مورد توجه است .
هدف از این مقاله ، فراهم آوردن زمینه ای ویژه برای فهم پیشرفت و تغییر دغدغه های ادبیات کودک و راهگشای مسیری جدید برای فهم بهتر ادبیات با توجه به اینکه سیر تحول ادبیات در هر کشوری تحت تأثیر فرهنگ ، اجتماع و اوضاع سیاسی و اقتصادی آن جامعه است ، ادبیات کودکان و نوجوانان نیز در ایران از این مسأله مستثنی نیست و میتوان آن را به چهار دوره تقسیم کرد که در هر دوره ای با سیر نزولی یا صعودی با دورنمایه های متفاوت و سبک ها و انواع ادبیات از قبیل آثار ترجمه شده – آثار کهن و آثار کلاسیک – همراه بوده است و در نهایت با ورود به فناوریهای جدید در عرصه زندگی کودکان و نوجوانان و تأثیر آنها در ادبیات مکتوب و جایگاه ادبیات کودکان ایران در شرایط فعلی، یعنی؛ ورود به مرحله چهارم یعنی خلق مستقل ادبی را میتوان مشاهده کرد.
(همان : ٢٤) پژوهش های دیگری نیز به نتایج مشابهی دست یافته و یادآور شدند که اگر کودکان و نوجوانان با خواندن کتاب های مناسب بتوانند وجه اشتراکی بین احساسات ، توانمندیها یا مشکلات خود و شخصیت های داستان پیدا کنند، شناخت بهتری نسبت به آن حالت ها به دست میآورند و با صحبت کردن درباره آن بینش لازم نسبت به این امور را کسب میکنند و در صورت بروز مشکل میتوانند به حل آن بپردازند.