چکیده:
هدف تحقيق، شناسايي موانع نظريه پردازي، نقد و مناظره علمي در دانشگاه ها و الويت بندي آنها، بر اساس ديدگاه اعضاي هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد اسلامشهر است. روش تحقيق توصيفي ـ پيمايشي، جامعه آماري شامل كل اعضاي هيئت علمي دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر بود كه تعداد 174 نفر از آنان، به شيوه تصادفي طبقه اي به عنوان گروه نمونه آماري انتخاب شدند. داده هاي مورد نياز، از طريق پرسش نامه محقق ساخته با پايايي 89/0 بر مبناي مقياس درجه بندي پنج سطحي ليكرت جمع آوري شد. براي تجزيه و تحليل داده ها، علاوه بر روش هاي توصيفي، از آمار استنباطي گروهي استفاده شد. نتايج نشان داد، مرسوم نبودن مناظره هاي علمي در محيط هاي آكادميك، بوروكراسي حاكم در تصويب نظريه هاي پيشنهادي، تبديل نشدن تفكر خلاق و انتقادي در فرهنگ علمي دانشگاه ها به يك ارزش والا، عدم حمايت از نظريات ارائه شده، احساس فقدان فرهنگ مناسب براي پذيرش، احترام قائل شدن به نظرات صاحب نظران، عدم استفاده از توان متخصصان براي حل مشكلات سازمان ها، تاكيد بر آموزش محوري، به جاي پژوهش محوري، عدم شناخت از اهداف و ساختار كرسي هاي نظريه پردازي، فقدان امكانات و تسهيلات، به ترتيب مهم ترين موانع نظريه پردازي و فقدان اعتماد به نفس كافي در تبيين نظريات علمي، احساس نوعي سياست زدگي در بررسي نظريه ها، به ترتيب از كم اثرترين بازدارنده ها شناخته شدند. حاصل اينكه نظريه پردازي در دانشگاه ها، بيش از هر چيزي مستلزم توسعه زيرساخت هاي فرهنگي و مديريتي است.
خلاصه ماشینی:
"تجزیه و تحلیل دادهها جدول شماره 1: الویتبندی موانع نظریهپردازی، نقد ومناظره علمی در دانشگاهها جمع نمرات میانگین انحراف استاندارد Z ضریب پراکندگی رتبه مولفه ها ردیف عدم برخورداری نخبگان از امکانات و تسهیلات 1 بوروکراسی موجود برای طرح و تصویب نظریههای پیشنهاد شده 2 احساس نوعی سیاست زدگی در بررسی نظریهها 3 عدم حمایت سازمان یافته از نظریات ارائه شده 4 تأکید بر آموزش محوری، به جای پژوهش محوری در نظام های آموزشی عالی 5 فقدان کانونهای تفکر راهبردی و استفاده نکردن از دیدگاههای تخصصی صاحبان اندیشه به صورت روشمند در زمینه تصمیمگیریها 6 ضعف در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و شبکههای الکترونیکی به عنوان زیرساختهای لازم برای دسترسی به نظریههای مطرح و مصوب برای الگوسازی 7 تمرکزگرایی در مدیریت کرسیهای نظریهپردازی 8 فقدان برنامههای جامع و کارآمد آموزشی برای آشنا شدن نخبگان با فرایند و ضوابط اجرایی کرسیهای نظریهپردازی 9 عدم استفاده از توان متخصصان برای حل مشکلات سازمانها، به منظور تلفیق دیدگاههای علمی با شرایط عملیاتی 10 احساس فقدان فرهنگ مناسب برای پذیرش، احترام قائل شدن و جایگاه دادن به نظرات صاحبنظران 11 تبدیل نشدن تفکر خلاق و انتقادی در فرهنگ علمی دانشگاهها به یک ارزش والا 12 فقدان نگرش کاملا مثبت نسبت به اهداف کرسیهای نظریهپردازی 13 مرسوم نبودن مناظزههای علمی در محیط آکادمیک 14 دیر بازده بودن فرایند تفکر و مطالعه منجر به نظریه، بهویژه در علوم انسانی 15 وجود نوعی پیشداوری در مورد سوگیری مدیریتی در بررسی نظریهها 16 فقدان اعتماد به نفس کافی برای طرح و تبین نظریات علمی 17 فقدان محرکهای انگیزشی قوی برای چالش کشاندن نخبگان 18 محدود بودن کنفرانسها، کارگاهها، میزگردها و..."