چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تعيين اثربخشي آموزش صبر بر فضيلت «شجاعت»، «عدالت» و «ميانه روي» در زنان سرپرست خانوار است. جامعه آماري تمام زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزيستي شهرستان جيرفت در سال1392 است. نمونه شامل 20 تن از زنان سرپرست خانوار بهزيستي است كه در مقياس صبر، كمترين نمره را كسب كردند و به طور تصادفي، در دو گروه «آزمايش» و «كنترل» جايگزين شدند. گروه «آزمايش» طي هشت جلسه، تحت آموزش صبر قرار گرفتند. براي ارزيابي توانمندي هاي شخصيت، از مقياس «ارزش هاي فعال در عمل» استفاده شد. در اين پژوهش، براي توصيف داده ها، از ميانگين و انحراف استاندارد و براي آزمون فرضيه ها از تحليل «كوواريانس» استفاده گرديد. همچنين براي بررسي پايداري اثربخشي دوره پيگيري از آزمون «t وابسته» استفاده شد. يافته ها اثربخشي آموزش صبر بر توانمندي هاي شخصيت (فضايل شجاعت، ميانه روي و عدالت) را تاييد مي كند و اين تاثير در پيگيري دو ماهه مشهود بود.
The purpose of the current study is to ascertain the effectiveness of patience training on the three virtues of courage، justice and moderation among female-headed households. The statistical population includes all the female-headed households supported by welfare department Jiroft town in the year 1392. The sample includes 20 female-headed households covered by the welfare department who attained the lowest scores by the scale of patience، and have been randomly replaced in the two experimental and control groups. The experimental group passed an eight-session course on patience. In order to evaluate the personality capabilities، the scale of practical values in action in action have been used. Median and standard deviation have been used in this paper to describe the data. For testing hypothesis covariance analysis have been conducted. In addition، for analyzing the efficiency of the follow-up period، the (dependent t) test has been conducted. The results affirm the effectiveness of patience on the power of personality capabilities (three virtues: courage، moderation and justice) and this effect became obvious in a two-month follow up period.
خلاصه ماشینی:
"زنان سرپرست خانوار به سبب داشتن نقشهای متعدد، فرصت آموزش ندارند و معمولا در مقایسه با دیگر زنان، تحصیلات پایینتری دارند که این خود اثر منفی بر سلامت روانشناختی آنها دارد (کیمیایی، 1390) از سوی دیگر، فرصتهای آموزشی زمینة رشد توانمندیهای شخصیتی را فراهم میکند که میتوان از نتایج آن بهره جست.
بنابراین، پژوهش حاضر در پی یافتن پاسخ این سؤال است که آیا با آموزش صبر، میتوان توانمندیهای شخصیتی زنان سرپرست خانوار را افزایش داد؟ در پژوهش حاضر، به سه توانمندی «شجاعت»، «میانهروی»، و «عدالت» توجه شده است.
همچنین این تحقیق همسو با پژوهش حسینثابت (1387 الف) مبنی بر اینکه «آموزش صبر منجر به کاهش اضطراب و افسردگی و افزایش شادکامی میشود»؛ است زیرا وقتی با آموزش صبر، هیجانهای منفی کاهش و هیجانات مثبت افزایش مییابد، به زندهدلی افزایش پیدا میکند.
خداوند علت برگزیده شدن پیامبران به رهبری امتها را صبر و شکیبایی آنها بیان میکند؛ زیرا مردمدارند وحقطلب؛ بدی را با نیکی دفع میکنند، قضاوتهایشان به دور از جهتگیری و تعصب و تبعیض است؛ برای هیچکس بدخواه نیستند؛ ارزشهای مشخصی دارند و دیگران را به آنها تشویق میکنند؛ نظر و عقیدة افراد را مهم میدانند؛ و یکی از ارزشهای جمعی آنها حفظ روحیة اتحاد و همکاری است که با توانمندیهای فضیلت «عدالت» تناسب دارد."