چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش آثار و پیامدهای نماز بر سازگاری ، اضطراب دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر شهرکرد بود. بنابراین از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش نیمه آزمایشی بود.جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر شهرکرد بود که در سال ١٣٩٢ مشغول به تحصیل بودند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش ، پرسش نامه سازگاری سینها وسینگ و مقیاس اضطراب DASS توسط آنتونی و همکاران در سال (١٩٩٨) طراحی شد، می باشد. نتایج تحلیل آماری آزمون کواریانس در پیش آزمون تفاوت معناداری را در دو گروه آزمایشی و گواه نشان نداد. سپس در گروه آزمایش آموزش آثار و پیامدهای نماز اجرا شد.بعد از اتمام دوره ،به منظور سنجش میزان تغییر متغیر وابسته ،مجددا آزمون مذکور به عنوان پس آزمون در هر دو گروه اجرا شد. نتایج نشان داد، در میانگین نمرات پس آزمون بین گروه های آزمایشی و گواه در سطح آلفای (٠/٠٥< P) تفاوت وجود دارد و اختلاف میانگین نمره پس آزمون گروه آزمایش بیشتر از گروه گواه است که این امر بیان کننده تاثیر مثبت آموزش آثار و پیامدهای نماز بر سازگاری ، اضطراب دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر شهرکرد
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد، در ميانگين نمرات پس آزمون بين گروه هاي آزمايشي و گواه در سطح آلفاي (٠/٠٥< P) تفاوت وجود دارد و اختلاف ميانگين نمره پس آزمون گروه آزمايش بيشتر از گروه گواه است که اين امر بيان کننده تاثير مثبت آموزش آثار و پيامدهاي نماز بر سازگاري ، اضطراب دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر شهرکرد واژه هاي کليدي : نماز، سازگاري ، اضطراب ، دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر شهرکرد ١-مقدمه متون زيادي در رابطه با دين ، معنويت و شفا وجود دارد و مشاهده شده است که روي آوردن به امور 2/5cm 1 مذهبي در کمک به بهبود وضعيت سلامت روان از جايگاه خاص و رفيع برخوردار ميباشد اسپيلکا و همکاران (به نقل از رحيمي و نصيرزاده ،١٣٨٩) علت محبوبيت نماز در زندگي اکثريت مردم را به خاطر نقش مهم آن در مقابله با مشکلات و بحران هاي زندگي مي دانند.
جدول (٤-٦)نتايج تحليل کوواريانس در خصوص پيش آزمون ،پس آزمون در دو گروه گواه و آزمايش متغير سازگاري عاطفي منبع تغييرات مجموع مجذورات درجه آزادي ميانگين مجذورات F سطح معنيداري مجذوراتا توان آماري پيش آزمون 20/03 1 20/03 5/86 0/02 0/17 0/64 عضويت گروهي 19/99 1 19/99 5/85 0/02 0/17 0/64 Fمشاهده شده در سطح ٠/٠٥> تفاوت معناداري را بين دو گروه آزمايش و گواه در ميانگين پيش آزمون و پس آزمون نشان مي دهد، بنابراين مي توان نتيجه گرفت آموزش آثارو پيامدهاي نماز بر سازگاري (عاطفي ) دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوره اول شهر شهرکرد تاثير مثبت دارد يعني ميزان سازگاري را افزايش مي دهد.