چکیده:
مديريت دانش بعنوان مجموعه اي از فرايندها براي فهم و به كارگيري منبع استراتژيك دانش در سازمان تلقي مي شود. مديريت دانش، علاوه بر مديريت اطلاعات مسئوليت تسهيل در ايجاد دانش جديد و مديريت روش هاي تسهيم و كاربري دانش را نيز بر عهده دارد. مديريت دانش، كسب دانش درست، براي افراد
مناسب، در زمان صحيح و مكان مناسب است به گونه اي كه آنان بتوانند براي دستيابي به اهداف سازمان، بهترين استفاده را از دانش ببرند. مديريت دانش، با تجزيه و تحليل و شناسايي دانش لازم و سودمند درگير بوده و به دنبال برنامه ريزي چند بعدي و كنترل مناسب در توسعه سرمايه هاي دانش، براي برآوردن
هدف هاي سازمان مي باشد. به طور خلاصه مديريت دانش، مديريت فرايندهايي است كه ايجاد، انتشار و به كارگيري دانش را از طريق يكي نمودن تكنولوژي ساختار سازماني و افراد براي ايجاد يادگيري اثربخش، حل مسئله و تصميم گيري در سازمان ها مقرر مي دارند. هدف ازنگارش اين مقاله بررسي نقش مديريت
دانش در سازمان مي باشد. اين مقاله كه اين مقاله كه ابزار جمع آوري اطلاعات آن روش كتابخانه اي است به روش توصيفي - تحليلي به بررسي آموزش و پرورش و روانشناسي سلامت مي پردازد وسعي شده است ابتدا مفاهيم ارائه شده و سپس تجزيه و تحليل مي شود و در پايان پيشنهاد هايي ارائه مي گردد.
خلاصه ماشینی:
شماره ششم ، تابستان ١٣٩٥، صص ٢٢٢-٢٠٩ ٢ Vol،٦ No ،٢٠١٦ ،٢٢٢-٢٠٩ P شماره شاپا (٧٠١٨-٢٤٧٦) (٧٠١٨-٢٤٧٦) ISSN بررسي نقش مديريت دانش در سازمان ها، موانع و چالش ها مصطفي عباسي (کارشناس ارشد آموزش شيمي، دانشگاه شهيد رجايي تهران ، دبيرآموزش و پرورش گله دار، فارس .
به طور خلاصه مديريت دانش ، مديريت فرايندهايي است که ايجاد، انتشار و به کارگيري دانش را از طريق يکي نمودن تکنولوژي ساختار سازماني و افراد براي ايجاد يادگيري اثربخش ، حل مسئله و تصميم گيري در سازمان ها مقرر ميدارند.
مديريت دانش ، سازمان ، راهبردها، موانع ، چالشها مقدمه مديريت دانش ، رهيافت نويني است که از تفکر نظام ملي اطلاع رساني منتج شده است و براساس يافته هاي نوين قرن بيست ويکم ، آخرين دستاورد بشري در حوزة معماري جامعۀ دانش محور ميباشد؛ زيرا چنان که از عنوان "جامعۀ دانش محور" برميآيد، در چنين جامعه اي، دانش نقش محوري و حياتي دارد و شهروندان آن به طور مستمر در حال غنا بخشيدن به دانش خود به منظور رقابتي ماندن در عصر اطلاعات ميباشند.
ــ پيش فرض مدل اين است که ساختار دانش موجود در سازمان تنها از خلال برنامه هاي عيني فراهم نميآيد بلکه ميتواند حاصل فرآيند تبادل اجتماعي نيز باشد.
بررسي راهبردها و موانع مديريت دانش در سازمان ، دومين کنفرانس بين المللي حسابداري و مديريت ، تهران ، خرداد ١٣٩٤ ــ عباسي، مصطفي و پناهي، اشرف و هاشمي فارسي،آسيه .
New York، Merriam، 1990 Sloan Management ،Managing Codified Knowledge".