چکیده:
آمار تلفات تصادفات در دنیا در سال گذشته ، یک میلیون و دویست و چهار هزار نفر بوده است و این در حالی است که کشور ایران با وجود دارا بودن یک درصد از جمعیت دنیا، ١/٥ درصد از تلفات تصادفات را در سطح جهان دارا میباشد. شمار تصادفات جرحی و فوتی در استان کرمان در شش ماه نخست سال ١٣٩٣،سه هزار و چهارصدو هشتادو سه فقره اعلام شده که از این تعداد یکهزار و نهصد و سی و سه فقره در شهر کرمان رخ داده که حدود ٥٠ درصد کل تصادفات است . با توجه به آمارهای سال ١٣٩٢ تعداد ٧٦١ تصادف جرحی و فوتی در منطقه ٢ شهر کرمان رخ داده . هدف تحقیق حاضر شناسایی توزیع مکانی و زمانی تصادفات جرحی در منطقه ٢ شهر کرمان با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی میباشد. این تحقیق با استفاده از روش تحلیلی ـ توصیفی و با استفاده از مطالعات اسنادی و میدانی انجام شده است . به منظور انجام تحقیق ابتدا داده های تصادفات جرحی سالانه ١٣٩٢ اداره کل راهنمایی و رانندگی شهر کرمان ، بر مبنای مکان و زمان وقوع تصادف ، وارد نرم افزار ArcGIS شده و پس از طبقه بندی داده ها بر مبنای نوع وسیله نقلیه وابسته به تصادف بر روی نقشه ترسیم شده است . سپس با استفاده از نرم افزار excel نمودار زمانی تصادفات ، بر اساس ساعت ، روز، ماه و فصل ترسیم و تحلیل شده است . نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که از لحاظ مکانی بلوار جمهوری بالاترین تعداد تصادفات و از لحاظ زمانی فصل پاییز و از نظر تصادفات ماهیانه ، شهریور ماه دارای بالاترین تعداد تصادفات بوده است .
خلاصه ماشینی:
به منظور انجام تحقيق ابتدا داده هاي تصادفات جرحي سالانه ١٣٩٢ اداره کل راهنمايي و رانندگي شهر کرمان ، بر مبناي مکان و زمان وقوع تصادف ، وارد نرم افزار ArcGIS شده و پس از طبقه بندي داده ها بر مبناي نوع وسيله نقليه وابسته به تصادف بر روي نقشه ترسيم شده است .
روش تحقيق : به منظور انجام تحقيق ابتدا داده هاي تصادفات جرحي سالانه ١٣٩٢ اداره کل راهنمايي و رانندگي شهر کرمان ، بر مبناي مکان و زمان وقوع تصادف ، وارد نرم افزار ArcGIS شده و پس از طبقه بندي داده ها بر مبناي نوع وسيله نقليه (سواري- سواري، موتور- موتور، شئ- سواري، شئ- موتور، سواري- عابر و موتور- عابر و در نهايت کل تصادفات ) در تمامي معابر سواره رو در منطقه ٢ شهر کرمان ، نقشه هاي مکاني ترسيم و سپس تحليل شده است سپس با استفاده از نرم افزار excel نمودار زماني تصادفات ، بر اساس زمان وقوع آنها در ٤ بازه زماني ساعتي، روزانه ، ماهانه و فصلي ترسيم و تحليل شده است .
٥- يافته هاي تحقيق ٥-١ آناليز مکاني تصادفات : به منظور آناليز مکاني تصادفات ، ابتدا نوع وسيله نقليه دخيل در تصادف ، در ٦ طبقه به شرح زيرتقسيم بندي شده است و سپس بر اساس اين تقسيم بندي نقشه هاي توزيع مکاني وقوع تصادفات ترسيم شده است .
يافته هاي حاصل از تحليل اين نقشه مشخص مي کند که بلوار جمهوري و خيابان شهيد بهشتي بالاترين آمار تصادف از نوع (سواري - عابر پياده ) را دارند که در شکل شماره ٥ مشخص شده اند.