چکیده:
گردشگری موتور محرک توسعه اقتصادی و یکی از عوامل کاهش فقر در مناطق شهری وروستایی محسوب میشود و میتواند اثرات مثبت یا منفی در مقاصد گردشگران داشته باشد. هدف این مقاله بررسی وضعیت گردشگری جامعه میزبان شهر ماهان میباشد. هدف تحقیق حاضر، بررسی وضعیت گردشگری شهر ماهان و نقش آن در توسعه گردشگری شهر ماهان و استان کرمان می باشد. روش تحقیق ، توصیفی - تحلیلی، با شیوه پیمایشی نظریات جامعه میزبان نسبت به ورود گردشگران به شهر ماهان براساس روش آماری تحلیل مسیر، با استفاده از رگرسیون چندگانه به روش متوالی همزمان ، براساس مراحل بارون و کنی و در نهایت با استفاده از نرم افزار آماری Minitab مورد بررسی قرار گرفته است . نتایج تحقیق نشان میدهد که در نمونه مورد مطالعه میانگین حمایت ساکنین از توسعه ی گردشگری (٤/٢٠= M) دریک بازه ٥ درجه ای نشان میدهد که ساکنین ، حمایت از توسعه ی گردشگری را در سطح بالای متوسط ارزیابی کرده اند. ضریب رگرسیون هریک از ابعاد اثرات (اقتصادی، اجتماعی ـ فرهنگی و زیست محیطی) نشان میدهد که به طور متوسط ضریب اثرات اقتصادی در مقایسه با اثرات زیست محیطی و اجتماعی- فرهنگی بیشتر است . حمایت ساکنین از توسعه ی گردشگری بیشتر با اثرات اقتصادی مرتبط است (٠/١٨٩= β) تا با
خلاصه ماشینی:
بر اين اساس گردشگري به 1 Tourism Industry 2 Ramkissoon & Nunkoo 3 Gursoy 4 Pérez 5 Gursoy, Chi & Dyer عنوان جريان انتقال ثروت ، منبع درآمد، تبادل ارز، توسعه زيرساخت ها (شارپلي ١، ٢٠١٤) ميتواند مناسب ترين گزينه براي توسعه جوامع به شمار آيد، چرا که اين صنعت قادر به تأمين منافع اقتصادي بالا براي ساکنان محلي (محمت اوغلو٢، ٢٠٠١؛ پالمر) توسعه ي مقاصد ميزبان (پو و باسر٣، ٢٠٠٦) و ارائۀ تجربه اي کيفي و شناختي وسيع به بازديد کننده ميباشد (لپ ٤، ٢٠٠٧؛ شرستا، اشتاينن و کلارک ٥، ٢٠٠٧؛ لي ٦، ٢٠٠٩).
فرجي سبکبار و همکاران (١٣٩٣)، در مقاله اي با عنوان «سطح بندي فضايي محورهاي گردشگري استان فارس برمبناي خدمات و تسهيلات گردشگري »، نتايج پژوهش نشان ميدهد که محورهاي شمالي و جنوبي با توجه به اين که درگاه بيشترين ورود گردشگران به اين استان هستند، از خدمات کمتري برخوردارند و بايد در اولويت توسعۀ خدمات و 1 Sharpley 2 Mehmetoglu 3 Boo & Busser 4 Lepp 5 Shrestha, Stein, & Clark 6 Lee 7 Bigné, Sanchez Garcia & Sanz Blas زيرساخت هاي گردشگري قرار گيرند.
با اين حال مطالعات حاکي از آن است که نگرش ساکنين و توازن ادارکات آنها از هزينه ها و منافع گردشگري عاملي عمده در رضايت گردشگر 1 Teye, Sonmez & Sirakaya و بنابراين جذابيت کلي منطقه و موفقيت صنعت ميباشد (آندريوتيس و ووگان ١، ٢٠٠٣؛ ترزيدو، استيليديس و زيواس ٢، ٢٠٠٨).
1 Andriotis & Vaughan 2 Terzidou, Stylidis & Szivas 3 Prayag, Hosany, Nunkoo & Alders 4 the triple bottom line approach 5 Gursoy, Jurowski & Muzaffer 6 Dyer, Gursoy, Sharma & Carter 7 Lee 8 Sheldon & Abenoja / جدول ١.