چکیده:
تغییرات سریع در دنیاي امروز سازمان ها را با چالش هاي مختلفی روبه رو کرده و سازمان ها باید در عصر فناوري اطلاعات در این بازار چالش برانگیز به رقابت بپردازند. بسیاري از سازمان ها، در پاسخ به فشارهاي محیط، تلاشی
مداوم جهت ارتقاي کیفیت و بهره وري شان دارند. چراکه در چنین محیط پیچیده و توأم با خطرات، بایستی با مدیریت و تصمیم گیري هاي مناسب و انتخاب راهبردهاي منطقی، با وضعیت هاي مختلف محیطی در سازمان
خود به مقابله پرداخت. تصمیماتی که چنانچه با دقت و سرعت لازم گرفته نشوند، نه تنها باعث از دست رفتن فرصتها و منابع سازمان می گردند؛ بلکه گاهی با ایجاد ضررهاي جبران ناپذیر ادامه زندگی یک سازمان را غیر ممکن می سازند.
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش فناوري اطلاعات و مدیریت کیفیت فراگیر بر عملکرد و بهره وري سازمان ها می باشد. فناوري اطلاعات و ارتباطات و مدیریت کیفیت فراگیر، تأثیر مهمی بر عملکرد سازمان ها دارند و هر یک به
صورت گسترده مورد مطالعه قرار گرفته اند. با وجود این، مطالعات اندکی درباره ارتباط بین آنها، انجام شده است. در این مقاله ضمن مطالعۀ جنبه هاي مختلف مدیریت و توضیح و تفسیر آنها، تأثیر فناوري اطلاعات بر هریک از این جنبه ها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و در نهایت نشان داده می شود که توسعۀ استفاده از فناوري اطلاعات، جنبه هاي مختلف مدیریت را تحت تأثیر قرار داده و به عنوان یک پشتیبانی کنندة قوي براي مدیریت به کار می رود به طوري که استفاده از فناوري اطلاعات در مدیریت به افزایش بهره وري منجر می شود. فناوري
اطلاعاتی و ارتباطات یکی از ابزارهاي مؤثر براي افزایش بهره وري و استفاده بهینه از ظرفیت ها و توانایی هاي منابع سازمانی جهت دستیابی به اهداف سازمانی و عملکرد بهتر سازمان ها می باشد.
خلاصه ماشینی:
نتايج به دست آمده در تمامي واحدها نشان داد که تاثير مثبت و معناداري ميان مولفه هاي مديريت کيفيت جامع و بکارگيري فناوري اطلاعات وجود دارد اگرچه در بعضي از موارد 1 Hughes 2 Hung et al شدت ميزان اين ارتباط بالا نبوده اما در کل در زمينه پشتيباني مديريت ارشد، ارتباط با مشتري، ارتباط با تامين کننده، مديريت منابع انساني، فرآيند طراحي و توليد محصول و عملکرد واحد تضمين کيفيت مي توان گفت باعث بهبود اين بخش از صنعت شده و در نهايت توانسته نظر مشتريان و بازار را به خود جلب نمايد.
در عصر حاضر که رقابتهاي اقتصادي بسيار گسترده و نيازهاي جوامع روز افزون است و تجارت به سمت جهاني شدن پيش مي رود با مشاهده شتاب روز افزون تحولات فن آوري براي موفقيت در يک بازار رقابتي نياز به استفاده از ابزارهاي فناوري اطلاعات احساس مي گردد تا هم موجب افزايش سود و کاهش هزينه هاي توليدي را فراهم آورد و هم قابليت صدور محصول به کشورهاي خارج توسعه داده شود و با وجود کاربرد موفقيت آميز هريک از اين دو مفهوم مديريت کيفيت جامع و فناوري اطلاعات در سازمانهاي مختلف ، تلفيق ايندو وبهره گيري از فنون و ابزارهاي هر يک از آنهادر شرايط مختلف امکان دستيابي به کيفيت بهتر در توليد وخدمات را افزايش مي دهد.