چکیده:
هوش عاطفي بهعنوان عامل موفقيت در بسياري از جنبههاي زندگي مورد توجه قرار گرفته است. لذا اين تحقيق با هدف بررسي ارتباط بين هوش هيجاني و مولفههاي آن با پيشرفت تحصيلي در دانشجويان انجام گرفت. اين پژوهش از نوع كاربردي بوده و از روشهاي توصيفي و همبستگي به گردآوري دادهها پرداخته شده است. براي جمعآوري دادههاي اين پژوهش از پرسشنامهي استاندارد شدهي هوش هيجاني سيبريا شيرينگ و بهعنوان شاخص پيشرفت تحصيلي از معدل دانشجويان استفاده شده است. جامعهي آماري مورد مطالعه شامل 1829 نفر دانشجو بود. كه 358 نفر با استفاده از روش نمونهگيري خوشهاي از اين جامعه انتخاب گرديد. نتايج اين پژوهش نشان داد كه: 1- بين ميزان هوش هيجاني و تمام مولفههاي آن بارشد تحصيلي همبستگي مثبت و معنيداري وجود دارد، 2- ميانگين نمرهي دختران در مولفههاي خودانگيزي و خودكنترلي هوش هيجاني از ميانگين نمرهي پسران در اين مولفهها بيشتر است، 3- بين ميانگين نمرهي پسران و ميانگين نمرهي دختران در ديگر مولفههاي هوش هيجاني تفاوتي معنيداري وجود ندارد، 4- ميانگين نمرهي ميزان رشد تحصيلي پسران و دختران تفاوت معنيداري ندارند. روندهاي كلي نشان ميدهند كه علاوه بر تواناييهاي شناختي، با آموزش مهارتهاي هوش هيجاني و پرورش مولفههاي آن در دانشجويان ميتوان مهارتهاي تحصيلي آنان را به ميزان چشمگيري افزايش داد.
خلاصه ماشینی:
"در پژوهشی که با هدف بررسی رابطهی هوش هیجانی و مهارتهای طراحی و پیشرفت تحصیلی بر روی 65 نفر از دانشجویان رشتهی معماری دانشگاه غیر انتفاعی شهر دیلمان انجام شد، نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی با دو شاخص طراحی معماری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان هیچگونه ارتباط معنیداری وجود ندارد؛ همچنین بین پسران و دختران در میزان هوش هیجانی تفاوتی مشاهده نشد (نازی دیزجی، 1391: 120-109).
جدول 4: نتایج آزمون tاستیودنت متغیرهای مورد مطالعه بر اساس جنسیت متغیرهای مورد سنجش گروهها میانگین گروهها درجهی آزادی میزان t استیودنت سطح معنیداری معدل نمرات پسرها 42/14 356 98/0- 33/0 دخترها 58/14 تعداد واحد گذرانده پسرها 93/69 356 03/1 31/0 دخترها 72/65 تعداد واحد مردودی پسرها 39/3 356 84/1 07/0 دخترها 48/2 تعداد نیمسال مشروطی پسرها 42/0 356 62/0 54/0 دخترها 36/0 خودانگیزی پسرها 19/23 356 41/2- 02/0* دخترها 16/24 خودآگاهی پسرها 60/23 356 34/0- 36/0 دخترها 73/23 خودکنترلی پسرها 14/20 356 32/2- 02/0* دخترها 33/21 هوشیاری اجتماعی پسرها 53/18 356 43/0 36/0 دخترها 37/18 مهارتهای اجتماعی پسرها 10/14 356 35/1 18/0 دخترها 61/13 نمرهی هوش هیجانی پسرها 55/99 356 17/1- 24/0 دخترها 21/101 * وجود تفاوت معنیدار آماری در سطح 95/0 اطمینان همانگونه که از پارامترهای موجود در جدول فوق بهدست میآید بین دختران و پسران در اکثر متغیرهای مورد بررسی تفاوت معنیدار آماری یافت نشد؛ و فقط در مؤلفهی خودانگیزی با میزان t استیودنت (41/2-) با 95/0 اطمینان و همچنین در مؤلفهی خودکنترلی با میزان t استیودنت (32/2-) با 95/0 اطمینان بین گروههای پسران و دختران تفاوت معنیدار مشاهده گردید."