چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ویژگی های شخصیتی و سبک های حل تعارض بین فردی با سازگاری زناشویی دانشجویان متاهل دانشگاه آزاد تبریز صورت گرفته است.
پژوهش حاضر یک مطالعه همبستگی است. تعداد 325 نفر به روش تصادفی طبقه ای از میان دانشجویان متاهل دانشگاه آزاد تبریز در سال 1388 انتخاب گردید. داده ها با استفاده از پرسشنامه پنج عاملی شخصیت نئو، پرسشنامه سازگاری زناشویی لاک- والاس، نسخه دوم مقیاس شیوه مقابله با تعارض رحیم جمع آوری گردید. یافته ها با نرم افزار SPSS و به کمک روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی مستقل، رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
بین ویژگی های شخصیتی (توافق پذیری، برونگرایی، دلپذیر بودن، انعطاف پذیری) و سازگاری زناشویی همبستگی مثبت معنی دار، و بین ویژگی روان رنجورخویی و سازگاری زناشویی همبستگی منفی معنیداری بدست آمد (01/0P<). از این میان (باوجدان بودن، توافق پذیری، روان رنجوری) توان پیشبینی سازگاری زناشویی را داشتند. سبک همراهانه و سبک مصالحه گرانه همبستگی مثبت معنی داری با سازگاری زناشویی داشتند (01/0P<)، و دو سبک همراهانه و حاضر خدمتی توان پیش بینی سازگاری زناشویی را داشتند. تحلیل رگرسیون گام به گام با ورود ویژگی های شخصیتی و سبک های حل تعارض نشان داد با وجدان بودن، توافق پذیری، روان رنجورخویی و سبک همراهانه توان پیش بینی سازگاری زناشویی را به صورت معنی داری دارند (05/0P<). بین زن و مرد از نظر میزان سازگاری زناشویی تفاوت آماری معنی داری بدست نیامد. در مداخلات روان شناختی و آموزش مهارت های زندگی، توجه به ویژگی های شخصیت در کنار شیوههای حل تعارض بین فردی اهمیت دارد.
خلاصه ماشینی:
عوامل متعددی به عنوان عامل موثر بر سازگاری زناشویی شناسایی شـده اسـت کـه از بـین آنهـا میتوان به عوامل زمینـه ای- فـردی مختلفـی از قبیـل : خـانواده اصـلی (وضـعیت ازدواج والـدین ، وضعیت بهداشت روانی والدین ، وضع کارکرد خانواده پدری)؛ عوامـل اجتمـاعی فرهنگـی(میـزان حمایــت والــدین زوجــین ، ســن ازدواج ، آمــوزش و تحــصیلات ، درآمـد و شــغل ، طبقـه و گــروه اجتماعی، نوع جامعه )؛ وضعیت فعلی زندگی (حمایت دوستان ، فشارهای درونی و بیرونی)؛ عوامل ارتباطـــــی - دوجانبــه ای از قبیـــــل : همگنــی (همــسانـــی در مــذهب ، همــسانــی در وضــعیت اجتماعی -اقتصادی، همـسانی در سـن ، همـسانی در هـوش ، همـسانی در تحـصیلات ، همـسانی در ویژگی های کلی شخصیتی)؛ فرایندهای بین فردی (درجه و میزان شناخت یکدیگر، مدت نامزدی و ازدواج ، روابط قبل از ازدواج ، حاملگی و تولد کودک، مهـارت هـای ارتبـاطی)؛ ویژگـی هـای فردی (سلامت عاطفی، ویژگی های شخصیتی، مهارت های بین فردی، انطبـاق بـا آداب و رسـوم ، سلامت جسمانی) اشاره کرد (نقل از احمدی و همکاران ، ١٣٨٤).
بحث پژوهش حاضر که با هدف تعیین رابطه ویژگی های شخصیت و سـبک هـای حـل تعـارض بـین فردی در رضایت زناشویی دانشجویان متاهل دانـشگاه آزاد تبریـز صـورت گرفـت ، نـشان داد کـه ویژگی شخصیتی [برون گرایی، همسازی (دلپذیر بودن )، وظیفه شناسی (با وجـدان بـودن )، تجربـه پذیری] با رضایت زناشویی همبستگی مثبـت معنـی داری داشـتند.
یافته های این بخش از پژوهش درباره رابطه بین سبک حل تعارض سازنده (سبک همراهانه ) و سازگاری زناشویی با نتـایج پـژوهش هـایی کـه بـه منظور بررسی تاثیر آموزش الگوهای سالم ارتباطی و حـل تعـارض صـورت گرفتـه اسـت ، همـسو مــیباشــد (حــاجی ابــول زاده ، ١٣٨١؛ شــفیعی نیــا، ١٣٨١ ؛ افخمــی و همکــاران ، ١٣٨٦ ؛ قلیلــی و همکاران ، ١٣٨٥).