چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه سلامت سازمانی مدارس با عملکرد مدیران مدارس مقاطع سه گانه تحصیلی آموزش و پرورش شهرستان مراغه می باشد. برای این منظور سلامت سازمانی مدارس بر اساس نظریه پارسونز در سه بعد؛ سلامت سطح نهادی سازمانی(یگانگی نهادی)، سلامت سطح اداری سازمانی(مراعات، ساخت دهی، حمایت منابع و نفوذ مدیر)، سلامت سطح فنی سازمانی(روحیه و تاکید علمی) تعریف و در این راستا سه فرضیه اصلی و هفت فرضیه فرعی تنظیم شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر مدیران مقاطع سه گانه تحصیلی(ابتدائی، راهنمایی و متوسطه) می باشد که تعداد آنها 248نفر است. به علت محدود بودن تعداد جامعه آماری، از روش سرشماری یا تمام شماری استفاده شد. به عبارتی، کل جامعه آماری به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، دو پرسشنامه، شامل پرسشنامه سلامت سازمانی با 40 سؤال و پرسشنامه عملکرد مدیران با 28 سؤال است. برای پایایی ابزار سنجش از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب پایایی پرسشنامه سلامت سازمانی91/0و پرسشنامه عملکرد 95/0 برآورد شده است.که پس از سنجش روایی و پایایی آنها در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، اطلاعات حاصله با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. بدین ترتیب که با استفاده از روش آماری توصیفی، اطلاعات حاصله تلخیص، طبقه بندی شده و در سطح استنباطی برای آزمون فرضیه های تحقیق از آزمونr همبستگی پیرسون با نرم افزار spss استفاده گردید. نتایج حاصل ازآزمون فرضیه ها، نشان دهنده رد فرضیه اصلی اول و فرضیه های فرعی آن و تائید فرضیه های اصلی دوم و سوم و فرضیه های فرعی آنها می باشد. به عبارتی، بین میزان سلامت سطح نهادی مدارس و عملکرد مدیران مدارس مقاطع سه گانه تحصیلی آموزش و پرورش شهرستان مراغه رابطه معنی داری وجود ندارد. ولی بین میزان سلامت سطح اداری و فنی مدارس با عملکرد مدیران مدارس مقاطع سه گانه تحصیلی آموزش و پرورش شهرستان مراغه رابطه معنی داری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
یافته هاو نتایج تحقیق ١- بین میزان سلامت سطح نهادی سازمانی مدارس و عملکرد مدیران مدارس مقاطع سه گانه تحصیلی آموزش و پرورش شهرستان مراغه رابطه معنی داری وجود دارد.
بـا توجـه به نتایج بدست آمده که سطح معنی داری آزمون پیرسون بزرگ تـر از حـداقل سـطح معنـی داری است ، لذا وجود رابطه معنی داری بین میزان یگانگی نهادی توسط مدیران مدارس مقاطع سه گانـه تحصیلی آموزش و پرورش شهرستان مراغه و عملکرد آنان رد می شود.
با توجه به نتایج بدست آمده که سطح معنی داری آزمون پیرسون کوچـک تـر از حـداقل سـطح معنـی داری است ، لذا وجود رابطه معنی داری بین میزان رعایت توسط مدیران مدارس مقاطع سه گانه تحصیلی آموزش و پرورش شهرستان مراغه و عملکرد آنان تائید می شود.
با توجـه بـه نتـایج بدست آمده که سطح معنی داری آزمون پیرسون کوچک تر از حـداقل سـطح معنـی داری اسـت ، لذا وجود رابطه معنی داری بین میزان ساخت دهی توسط مدیران مدارس مقاطع سه گانه تحـصیلی آموزش و پرورش شهرستان مراغه و عملکرد آنان تائید می شود.
با توجـه بـه نتـایج بدست آمده که سطح معنی داری آزمون پیرسون کوچک تر از حـداقل سـطح معنـی داری اسـت ، لذا وجود رابطه معنی داری بین میزان تامین و به کارگیری منابع توسط مدیران مدارس مقـاطع سـه گانه تحصیلی آموزش و پرورش شهرستان مراغه و عملکرد آنان تائید می گردد.
با توجـه بـه نتـایج بدست آمده که سطح معنی داری آزمون پیرسون کوچک تر از حـداقل سـطح معنـی داری اسـت ، لذا وجود رابطه معنی داری بین میزان سلامت سطح فنی سازمان و عملکرد مدیران مـدارس مقـاطع سه گانه تحصیلی آموزش و پرورش شهرستان مراغه تائید مـی شـود.