چکیده:
یکی از مشکلات عمده که توجه اکثریت متخصصین علوم دریایی را به خود جلب کرده است،
خطر هجوم گونه هاي مضر دریایی است، انتقال آن ها در سطح اقیانوس غیرقابل مشاهده است و در
سکوت به داخل تانکر توازن کشتی خزیده و بعد از تخلیه در بندر مقصد ناخواسته تبدیل به مهاجمینی
می شوند که بر روي محیط زیست دریایی اثر نامطلوبی بر جا می گذارند و نه تنها سلامت انسان را به
خطر می اندازند بلکه تحدیدي جدي براي اقتصاد منطقه نیز می باشند. هجوم گونه هاي بیگانه بیماري زابه
روشهاي مختلف امکان پذیر است اما در این تحقیق، هجوم گونه ي دریایی از طریق آب توازن کشتی
موردبررسی قرار می گیرد. تلاش هاي بین المللی باعث شکل گیري کنوانسیونی شد که دولت ها را ملزم به
کنترل تخلیه آب توازن در دریاها می نماید؛ اما یک پروژه ي موفق علاوه بر تدوین کنوانسیون نیاز به
صورت گرفتتا با IMO هماهنگی و همکاري در اجرا دارد که این کار با انتخاب شش بندر توسط 1
دنبال کردن اصول راهنما توسط بنادر، کنترل مؤثر در مناطق انتخابی داشته باشند. این مطالعه با تعریف
آب توازن و تبعات زیست محیطی هجوم گونه هاآغازمی شودو عملکرد بنادرمنتخب در راستاي الزامات
کنوانسیون بررسی شدهو در مرحله ي بعدي روش هاي مقابله با معضل هجوم گونه ذکر م ی شود و در
آخر بهترین، کارآمدترین و کم هزینه ترین روش هاي کنترل خطر هجوم گونه ها، پیشنهادمی شود.
خلاصه ماشینی:
"ارزیابی عملکرد شش بندر منتخب دنیا در اجرای الزامات کنوانسیون کنترل و مدیریتآب توازن کشتی دکتر علیرضا ظاهری* میترا اسماعیلی میرک محله ** تاریخ دریافت :١٣٩٢/٠٩/١٦ تاریخ پذیرش:١٣٩٢/١٠/٢١ چکیده یکی از مشکلات عمده که توجه اکثریت متخصصین علوم دریایی را به خود جلـب کـرده اسـت ، خطر هجوم گونه های مضر دریایی است ، انتقال آنها در سطح اقیانوس غیرقابـل مشـاهده اسـت و در سکوت به داخل تانکر توازن کشتی خزیده و بعد از تخلیه در بندر مقصد ناخواسته تبدیل به مهاجمینی می شوند که بر روی محیط زیست دریایی اثر نامطلوبی بر جا می گذارند و نه تنها سـلامت انسـان را بـه خطر می اندازند بلکه تحدیدی جدی برای اقتصاد منطقه نیز می باشند.
هدف از اجرای پروژهی مدیریت آب توازن در شش بندردر شش منطقه از جهان هم اکنون پروژهی مدیریت جهانی در شش منطقه از جهان به مورداجراگذاشته شـده است ، هدف از این پروژه کاهش انتقال موجودات مضر (گونه ی مهاجم ) از طریـق آب توازن، پیادهسازی دستورالعمل هـای IMO درزمینـه آب تـوازن، مهیـا نمـودن منـاطق برگزیده جهت پیادهسازی دستورالعمل های جدید کنوانسیون آب توازن است .
بنادر دیگر مانند سالدنها ومومبایبا وضـع قـوانین سـعی در کنترل اوضاع دارند بر طبق آخرین گزارش منتشرشده از طرف دولت هایی مانند برزیل ، ایران و اکراین در سال ٢٠١٤، تخلیه آب توازن در ٢٠٠ مایل دریـایی از نزدیـک تـرین خشکی، برای تمام کشتی ها اجباری شده و ارایه ی کتاب آب توازن با جزییات تخلیـه ، به بندرها و کسب اجـازه بـرای تخلیـه آب تـوازن، از مـواردی اسـت کـه بـه صـورت 1 سخت گیرانه اجرا می شود."