چکیده:
نقش بیمه ي دریایی در پوشش مسئولیت مالک کشتی، اهمیت به سزایی دارد؛ اگر
چه ممکن است که مالک کشتی، مبادرت به حمل و نقل کالا نماید و متصدي حمل و
نقل نیز محسوب شود، اما مسئولیت هاي مالک کشتی با عنوان صرف مالکیت کشتی،
مشتمل بر مواردي است که جدا از عنوان متصدي حمل و نقل است . مالکین کشتی
علاوه بر این که مسئول اعمال و خطاي خودشان هستند، مسئولیت عملیات فرمانده را
در قراردادهایی که وي در ارتباط با وظایف خویش منعقد می کند و نیز مسئولیت
عملیات خدمه کشتی و ماموران مجاز مالک را بر عهده دارند. تحقیق حاضر، مسئولیت مالک کشتی، فرمانده کشتی، خدمه کشتی و پوشش بیمه
اي آن ها را بررسی می کند.
خلاصه ماشینی:
"در زمان کافی به حد کافی و با اطمینان از نتیجه مثبت و به منظور پرهیز از تصـادم باشد، نه این کـه خـارج شـدن از وضـعیت تصـادم کشـتی کـه در وضـعیت Close Quarter Situation١ قرار داشته است و کشتی نفت کش بدون توجـه بـه مقـررات فوق، مرتکب تقصیر ٨، ١٧ و ٣٤ مقررات مزبور شده است و با اقدامات غیر متناسـب ، دیرهنگام و ناکافی خود، وضعیت تصادم را ایجاد نموده است ؛ لذا نفـت کـش ، %٧٥ و کشتی آقای الف %٢٥ مقصر شناخته میشوند و به استناد مـواد ١٦٢، ١٦٥، ١٧٢ و ١٩٤ قانون دریایی ایران، مصوب ١٣٤٣ و مواد ١٨، ١٧ و٣٤ مقررات بین المللی فوق الـذکر، حکــم محکومیــت شــرکت نفــت کــش بــه پرداخــت ٢٦٢/٥٠٠ دلار آمریکــا و مبلــغ ١٨/١٣١/٠٠٠ ریال خسارت در حق آقای الف صادر میگردد و چون تاریخ تصادم، ٠٦/ ٠٩ / ١٣٧٩ و تاریخ اقامه دعوی از ناحیه شرکت نفت کش ، مشمول مرور زمان مقرردر ماده ١٧٠ قانون دریایی ایران بوده و به استناد بند ١١ ماده ٨٤ قانون آیین دادرسی مدنی، قرار عدم استماع دعوی ٢ صادر میشود و چون هـر دو کشـتی در ایجـاد خسـارت بـر صاحب کالای حمل شده مقصر هستند، حکم محکومیت شرکت نفت کش و آقای الف به تسلیم مقدار ٨٥٢٥٠ کیلوگرم تمرهندی خوراکی به نسبت %٧٥ شرکت نفت کـش و ١.
مالک کشتی در قبال خسارتهای وارده به هر شخص در کشتییا نزدیک به کشتی که متعاقبا جان خود را از دست دادهیا صدمه دیدهیا بیمار شـده، متعهـد اسـت ؛ مالـک کشتی میتواند موارد فوق را در انجمن های حمایت و غرامت ، مورد پوشـش بیمـه ای قرار دهد و انجمن های مذبور، از شرکت های تخصصی بیمه کشتی محسوب میشوند و توسط مالکان کشتی به وجود آمدهاند تا ریسک هایی که در بازارهای معمولی بیمه هـای دریایی بیمه نمیشوند را پوشش دهند و به منزله نوعی بیمه شخص ثالث عمل میکنند؛ مهم ترین پوشش های این انجمن ، شامل مسئولیت در قبال ملوانان، بستگان خدمه ویـا افرادی که به غیر از مسافر در کشـتی سـوار شـدهانـد، مسـئولیت در قبـال مسـافران و اشخاص ثالث ، مسافر پنهانی، هزینه های تغییر مسـیر، مسـئولیت ناشـی از تصـادم و ..."