چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن برای استقرار مدیریت کیفیت جامع و سیستم مدیریت کیفیت (ایزو) انجام شده است. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی (پیمایشی) و از نظر هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در سال تحصیلی 91-90 به تعداد 450 نفر بوده است که حجم نمونه مطابق با جدول «مورگان» 210 نفر برآورد گردید که این تعداد به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده از بین جامعه آماری انتخاب شده است. ابزار گردآوری دادهها، چهار پرسشنامه محقق ساخته مدیریت کیفیت جامع در مقیاس پنج درجه ای با ضریب آلفای 83/0، پرسشنامه نه بعدی مستندسازی فعالیتها در مقیاس پنج درجهای با ضریب آلفای 80/0، پرسشنامه هشت بعدی اصول مدیریت کیفیت در مقیاس شش درجهای با ضریب آلفای 77/0 و پرسشنامه پنج بعدی اهداف کیفی دانشگاه در مقیاس پنج درجهای لیکرت با ضریب آلفای 81/0 بوده است. دادههای گردآوری شده به کمک روش های آمار توصیفی و استنباطی همچون آزمون t تک نمونهای، کومو، بارتلت، تحلیل عاملی و فریدمن از طریق نرمافزار آماری SPSS و Excel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج بدست آمده نشان داد که: 1- وضعیت ابعاد 14گانه مدیریت کیفیت دمینگ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در حد بالایی میباشد. 2- میزان آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن برای مستندسازی فعالیتها بر اساس سیستم مدیریت کیفیت (ایزو) در حد بالایی میباشد. 3- شناخت مبهمی از اصول هشتگانه مدیریت کیفیت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن وجود دارد و دانشگاه مذکور، از نظر تاکید و تمرکز بر مشتری، بهتر از سایر اصول کیفیت بوده و بعد از آن، به ترتیب رهبری کارآمد، مشارکت کارکنان، رویکرد فرایندی، رویکرد سیستمی به مدیریت، بهبود مستمر، تصمیمگیری بر مبنای واقعیتها و در نهایت، ارتباط سودمند و دوطرفه با تامین کنندگان قرار گرفتهاند. 4- اهداف کیفی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن نیز عبارتند از اهداف آموزشی، مهارتی، فناوری، فرهنگی و پژوهشی.