چکیده:
هویت یکی از مهم ترین و چالش برانگیزترین مسائل حوزه ی انسان شناسی بوده و در همین راستا ارتباط هویت و موسیقی نیز از مسائل مهم در حوزه ی قوم موسیقیشناسی است . در بررسی مردم شناسانه ی موسیقی هر منطقه ، یکی از بنیادیترین مسائل ، شاید همین ارتباط میان هویت و موسیقی باشد. در پژوهش حاضر سعی شده تا ارتباط میان سه عنصر فرهنگی بسیار مهم یعنی هویت ، ناسیونالیسم و موسیقی در اقلیم کردستان عراق بررسی شوند. برخی از پرسش های اساسی در این مبحث عبارت اند از: موسیقی چه نقشی در بازتعریف هویت فردی، جمعی یا ملی دارد؟ آیا هویت های ملی مانند هویت کردی، میتوانند خود را از طریق عناصر نمادین فرهنگ مانند موسیقی ابراز کنند و به موجودیت خود استمرار بخشند؟ آیا موسیقی کردی میتواند در سامان دادن به بحران هویت افراد کرد، تاثیرگذار باشد؟ در رابطه با مردم کرد و به ویژه کردهای عراق ، یکی از بنیادیترین مسائل مورد اهمیت ، موضوع هویت و در موازات آن مسئله ی قومیت - ملیت است . پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی انجام شده و نگارنده با حضور در محل و انجام تحقیقات میدانی و گفتگوی مستقیم با مردم و موسیقیدانان ، سعی در درک بهتر بنیان های فکری متقابل موسیقیدان -مخاطب را داشته است . در مصاحبه و برخورد با موسیقیدانان این منطقه یکی از اساسیترین موضوعات مورد بحث ، هویت و ملیت است . مردم و موسیقیدانان این منطقه ، سال ها از طریق موسیقی سعی در تعریف هویت ملی خود داشته اند. پرسش در این زمینه نیز از حساس ترین مواردی است که میتواند در هر گفتگویی، مسیر گفتگو را کاملا تغییر دهد.
خلاصه ماشینی:
هويت ، ناسيوناليسم و موسيقي در کردستان عراق ( محمداشکان نظري (کارشناسي ارشد اتنوموزيکولوژي از دانشگاه هنر تهران چکيده هويت يکي از مهم ترين و چالش برانگيزترين مسائل حوزه ي انسان شناسي بوده و در همين راستا ارتباط هويت و موسيقي نيز از مسائل مهم در حوزه ي قوم موسيقيشناسي است .
برخي از پرسش هاي اساسي در اين مبحث عبارت اند از: موسيقي چه نقشي در بازتعريف هويت فردي، جمعي يا ملي دارد؟ آيا هويت هاي ملي مانند هويت کُردي، ميتوانند خود را از طريق عناصر نمادين فرهنگ مانند موسيقي ابراز کنند و به موجوديت خود استمرار بخشند؟ آيا موسيقي کُردي ميتواند در سامان دادن به بحران هويت افراد کرد، تأثيرگذار باشد؟ در رابطه با مردم کُرد و به ويژه کُردهاي عراق ، يکي از بنياديترين مسائل مورد اهميت ، موضوع هويت و در موازات آن مسئله ي قوميت - مليت است .
بارث ، الگويي از هويت قومي به عنوان هويتي اجتماعي ارائه ميکند که در آن هويت ها در جريان تعامل به وجود ميآيند و دست کم به طور بالقوه هم که باشد انعطاف پذير، منوط به واقعيت و قابل چون وچرا کردن هستند، قاعده ي کلي در نظريه بارث اين است که گروه هاي قومي توسط مردم در تعامل اجتماعي و در حرکت ميان مرزها شناخته ميشوند.
«حکومت خودمختار کردستان عراق که به عنوان اولين و يگانه نهاد صاحب قدرت رسمي مبتني بر ناسيوناليسم کُردي شکل گرفته و از طرف دولت هاي مختلف از جمله ايران نيز مورد پذيرش قرار گرفته است ، به طور طبيعي موجب افزايش احساسات و تمايلات مليگرايانه ي کُردي در ساير نواحي کُردنشين ميگردد» (پيشگاهيفرد و نصراللهيزاده ، ١٣٩١: ١٩٥).