چکیده:
از جمله مسائل عمده فلسفه عمل، تبیین نحوه تحقق افعال ارادی انسان است. از بررسی آراء صدرالمتالهین که در منظومه فکری خود، چیستی و کارکرد خیال را با رویکردی نو مطمح نظر قرار داده است، بر می آید که با توجه به سریان علت غایی و نیز نقش علی خیال و متخیله نسبت به اعمال، میتوان تبیینی علی و عقلانی از افعال ارادی و ابدان اخروی ارائه کرد. با مقایسه دیدگاه ملاصدرا و نظریه دیویدسون، معروف به نظریه دوگانه «باورـ میل»، میتوان دریافت که این نظریه در تبیین افعال ارادی انسان، جامع و مانع نیست؛ چرا که بواسطه بیتوجهی به نقش علی خیال و متخیله نسبت به افعال ارادی، تبیینی جامع از اعمالی که متاثر از خیال و متخیله بوده اند، ارائه نکرده است. همچنین این نظریه، باور را از مبادی تمامی اعمال برشمرده است در صورتیکه باور تصدیقی، جزو مبادی تمامی اعمال بشمار نمی آید. علم النفس فلسفی نزد ملاصدرا عنوانی کلی برای مباحثی میباشد که در آن از عوارض و افعال نفس بحث شده و آنچه را که فلسفه عمل مینامیم، ذیل آن قرار میگیرد. ملاصدرا تلاش کرده با بسط و تعالی نظریه قوا به نظریه شئون نفس و با اتکاء به آراء خاص وجودشناختی نظیر«اتحاد عاقل و معقول، اتحاد مراد و مرید و اتحاد متخیل و متخیل»، «نظریه تشکیک» و «حرکت جوهری نفس»، و نیز اعتقاد به سریان علیت و از آنجمله سریان علت غایی در جهان هستی، نظریه یی منسجم و مستدل و دربردارنده رابطه نیت، عمل و عامل ارائه کند.
One of the main problems of the philosophy of act is the explanation of the quality of the realization of human voluntary acts. A study of the ideas of Mulla Sadra، who has dealt with the whatness and functions of imagination following a new approach in his school of philosophy، reveals that، given the diffusion of the final cause and causal role of imagination and the imaginal faculty in acts، we can present a causal and rational explanation of voluntary acts and other-worldly bodies. A comparison of Mulla Sadra’s view and Davidson’s theory، known as the dual theory of “belief-desire”، indicates that this theory fails to provide a comprehensive explanation for the human voluntary actions. This is because، through ignoring the causal role of imagination and the imaginal faculty in voluntary acts، it has not provided an all-inclusive account of the acts that are influenced by imagination and imaginal faculty. Moreover، this theory considers belief to be one of the basic elements of all acts while affirmative belief does not have this function for all acts. For Mulla Sadra، philosophical psychology is a general title for the discussions about the accidents and acts of the soul، and what we call the philosophy of act is a sub-category of this discipline. He has tried to present a consistent and well-reasoned theory including the intention-act-agent relation through expanding and promoting the theory of faculties to the theory of the modes of the soul based on his own specific ontological theories، such as “the union of the intellect and the intelligible”، “the union of the object of desire and the willing”، “the union of imagination and the imagined”، “the theory of gradation”، “the trans-substantial motion of the soul”، and the belief in the diffusion of causality، including the spread of the final cause in the world of being.