چکیده:
در بحث از مواد ثلاث ـ وجوب، امکان و امتناع ـ یکی از سوالهای مطرح شده اینست که آیا میان ممکن و ممتنع ـ اعم از بالذات یا بالغیر ـ تلازم وجود دارد یا خیر؟ میان حکما، هم در جهت نفی و هم در جهت اثبات این مسئله، مدافعانی دیده میشود. برخی با این بیان که استلزام آنها منجر به تحقق ملزوم بدون لازم خواهد شد، به رد تلازم مبادرت کرده اند. برخی دیگر با ایراد موارد نقضی از جمله تلازم امکان عدم صادر نخست با امتناع عدم ذات حق، تلازم را منتفی ندانسته اند. در این صورت اعتبار قیاس خلفی به چالش می افتد زیرا در آنجا از بطلان تالی به امتناع مقدم و اثبات مطلوب پی برده میشود. در این نوشتار عقیده بر این است که با تکیه بر اصول حکمت متعالیه و تحلیل صحیح آن، میتوان به حل و رفع این نزاع دست یافت.
One of the questions regarding the discussion of the three implicit modes، necessity، possibility، and impossibility، is whether there is any concomitance، whether by itself or through the other، between the possible and the impossible. Some philosophers are for this problem، and some of them are against it. A number of them reject the concomitance of the two by reasoning that their implication leads to the realization of the implicant without the implicate. Still، there are some philosophers who، do not reject concomitance by referring to certain violating cases، such as the concomitance of the possibility of the non-existence of the first emanation with the impossibility of the non-existence of the essence of the truth. In this case، the validity of the syllogism per impossible will be challenged because here the impossibility of the premise and the affirmation of the desirable is deduced from the falsity of the consequent. The writer of this paper believes that we can solve this problem based on the principles of the Transcendent Philosophy and a correct analysis of the problem itself.