خلاصه ماشینی:
"هرچند تربیت زمانی معنا مییابد که معلم در ترازی بالاتر از دانشآموز قرار گرفته باشد (به سبب آنکه دارندة دانشها و ارزشهای جامعة خود است)، اما نباید نگاه و پیجویی معلم، دیگر اندیشانه باشد و بخواهد دانشآموز را بشناسد تا معضلات تربیتی را برطرف کند؛ بلکه بایستی به این نکته توجه کند که چه شده است که من نمیتوانم نقش مؤثر تربیتی خود را ایفا کنم؟!
من از تعبیر بازیهای تربیتی در تربیت استفاده میکنم تا بگویم که اگر تربیت برای کارشناسان تربیت در دانشگاهها و پژوهشکدهها و افراد دولتی و معلمان و اولیا دغدغهای اساسی است، ضمن ارج نهادن به این دغدغهها، یادآور میشوم که کل این فرایند تعاملات مدیر، معلم، کارشناس، دانشآموز و اولیا، چیزی جز بازی (یا بازیهای تربیتی) نیست که آنچه در آن از اهمیت برخوردار است و هدف از آن باید تلقی شود، در نهایت درونکاوی، بیرون کشیدن نقاط ضعف و قوت و پالایش و والایش ارزشها و بینشهایی است که میان انسانها مشترک است و بایستی از درون انسانها به بیرون انتقال یابد."