خلاصه ماشینی:
"من هم به عنوان یک معلم که در سالهای خدمتم سعی به کسب تجربه داشتهام و علاقهمند بودهام از هر موقعیتی برای افزایش دانش حرفهای خود استفاده نمایم؛ از فرصتی که به پیشنهاد و کمک یکی از دوستان و اساتید دانشگاه کردستان، آقای دکتر خلیل غلامی، پیش آمد استفاده کرده و به توصیة ایشان از دانشگاه هلسینکی دعوتنامهای دریافت و با هزینة شخصی در اواخر مهر ٩٤ از دپارتمان آموزش معلمان و نیز دو مدرسه در فنلاند بازدید نمودم و با همکاران زیستشناسی و با سیستم آموزشی فنلاند از نزدیک آشنا شدم.
حدود یک سال قبل از سفر، هنگام جستوجو برای فیلمهای تدریس در اینترنت، ویدیویی را دیدم از سفر یک خانم معلم فنلاندی به نام مایا فلینکمن (Maija Flinkman) به شهر لندن و تدریس در یکی از مدارس جنوب این شهر.
/کلاس درس زیستشناسی- اسپو مدرسة دیگری که از آن بازدید نمودم مدرسه کارورزی دانشگاه بود که حدود ١٠٠ سال قدمت داشت و بسیار مجهز بود.
در آموزشوپرورش فنلاند نظارتی بر عملکرد معلمان وجود ندارد و معلمین در برنامهریزی و اجرای طرحهای آموزشی استقلال دارند، هر چند چارچوب را برنامه درسی ملی تعیین میکند.
کارگاه کاردستی - مدرسه ویکی هلسینکی درجه دکترا دانشگاه فوقلیسانس پلیتکنیک درجه فوقلیسانس دانشگاه سه سال تجربه کاری درجه لیسانس دانشگاه لیسانس پلی تکنیک صلاحیت حرفهای تخصصی تجربة کاری صلاحیت حرفهای بیشتر تعیین صلاحیت حرفهای مؤسسات فنیوحرفهای آزمون ورود به دانشگاه متوسطه دوم ١٩-١٨ ١٨-١٧ ١٧-١٦ ١٦-١٥ ١٥-١٤ ١٤-١٣ ١٣-١٢ ١٢-١١ ١١-١٠ ١٠-٩ ٩-٨ ٨-٧ ٧-٦ ١ سال آموزش پایه اختیاری متوسطه اول آموزش پایه ١٦- ٧ سال مدارس جامع آموزش پیشدبستانی آموزش و مراقبت خردسالی /اتاق دبیران"