خلاصه ماشینی:
"سرکارآرانی در مقالة «درسپژوهی الگویی برای بهسازی گفتمان ریاضی در کلاس درس: مطالعه موردی درس ریاضی دبیرستان فوکی شیما»، درسپژوهی را یک الگوی ژاپنی٢ برای پرورش حرفهای معلمان در مدرسه میداند که میتواند در عمل به گسترش فرهنگ یادگیری در مدرسه یاری رساند و محیطی را فراهم سازد تا معلمان از یکدیگر بیاموزند، دانش حرفهای خود را ارتقا دهند، به بازبینی و بازاندیشی در رفتار آموزشی و تربیتی خود بپردازند و بیش از پیش به نیازها و نحوه تعامل با دانشآموزان توجه کنند.
به طور خلاصه با بهرهگیری از مدارس شبانهروزی روستایی در ارتباط با درسپژوهی دبیران متوسطة اول مدارس روستا، تغییرات مثبتی در موارد زیر رخ میدهد: توسعة حرفهای معلمان از طریق مشارکت گروهی و تعامل دبیران همرشته در طی فرایند درسپژوهی؛ تبدیل فعالیتهای پژوهشی، ازجمله درسپژوهی، توسط معلمان، به فعالیتهای عادی و روزمره؛ تبادل تجربههای آموزشی نهفتة همکاران و کشف عقاید خلاقانة دبیران دروس و بهرهگیری دبیران جوان؛ امکان مشارکت والدین دانشآموزان و افراد متخصص در فرایند درسپژوهی؛ افزایش انگیزه و اعتمادبهنفس در همکاران فرهنگی و تصمیم آنها به رشد و پیشرفت در رشتة تخصصی خود؛ افزایش یادگیری دانشآموزان در تعامل بیشتر با یکدیگر و همچنین تعامل با معلمان."