چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش صبر در پیشبینی مشکلات تنظیم هیجانی دانشجویان بود. مشارکتکنندگان در ۴۰۰ دانشجوی کارشناسی دانشگاه شهراز ( ۱۵۵ پسر و ۲۴۵ دختر) بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای از دانشکدههای دانشگاه شیراز انتخاب شدند و به مقیاس مشکلات تنظیم هیجانی( DERS)و مقیاس صبر پاسخ دادند. این پژوهش از نوع همبستگی بود و دادهها پا استفاده از تحلیل مسیر مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل مسیر با استفاده از مدل معادلات ساختاری در نرمافزار AMOS نشان داد که صبر پیشبینی کننده منفی و معنادار مشکلات تنظیم هیجانی است. در این میان رابطه مولقه شکیبایی با مولفه های نیذیرفتن پاسخ- های هیجانی, دشواری در انجام رفتار هدفمند. دشواری در کنترل تکانه و دسترسی محدود به راهبردها، منفی به دست آمد. همچنین رابطه بین مولفه استقامت پا مولفه های دشواری در نجام رفتار هدفمنده عدم آگاهی هیجانی و دسترسی محدود به راهبردها و نیز مولفه رضایت با مولفه های دشواری در کنترل تکانه. دسترسی محدود به راهیردها و یرفتن پاسخهای هیجای منفی بود. نتایج این پژوهش از نقش صبر در کاهش مشکلات تنظیم هیجانی حمایت میکند. این یافتهها پیامد- پیشگیری از های ضملی ارزشمندی در آموزش صبر و تقش آن در مشکلات تنظیم هیجانی دانشجویان دارد.
The present study aimed at investigating the role of patience in predicting the difficulties in emotion regulation among university students. 400 undergraduate university students studying at Shiraz University were recruited via multistage cluster sampling method. They completed patience scale and difficulties in emotion regulation scale (DERS). This study was a descriptive and
correlational one and the data were analyzed using path analysis model. Results of the path analysis using the
structural equation modeling in AMOS software showed that patience was a negative and significant predictor of
difficulties in emotion regulation. Tolerance was negatively related with the non-acceptance of emotional responses, difficulty in doing goal-directed behavior, impulse control difficulty, and limited access to emotion regulation strategies. Furthermore, persistence was
negatively associated with the difficulty in doing goaldirected behavior, lack of emotional awareness, and limited access to emotion regulation strategies. Moreover, there was a negative relationship between the component of consent, impulse control difficulty, limited access to emotion regulation strategies, and non-acceptance of emotional responses. Results of this study support the
idea that patience plays an important role in reducing difficulties in emotion regulation. These findings have major implications for the patience training and for the important role of this moral virtue in the prevention of emotional dysregulation among students.